måndag 1 maj 2017

Utdelningar?

Det härliga med att äga aktier som delar ut pengar varje år är såklart när pengarna väl trillar in på kontot. För egen del så har många av de bolagen jag äger sin utdelning i maj månad, så de kommande veckorna så kommer det trilla in pengar på mitt konto och det är ju själva kärnan i det jag sysslar med, att det regelbundet ska trilla in pengar på mitt konto i form av en passiv inkomst.

Normalt sett återinvesterar jag utdelningen och det skulle jag rekommendera alla att göra, om man har den möjligheten. Det hjälper portföljen att växa över tid och du kommer få bra ränta-på-ränta effekt. Jag kommer även i år att återinvestera utdelningen, men i år blir det blir att betala av det lånet jag har från Avanza. Nedan ser ni en bra bild på aktieutvecklingen i Investor, med och utan återinvestering av utdelningen.


Jag har redan haft några utdelningar tidigare i år och kommer återkomma med en sammanställning på samtliga utdelningar så småningom. Största utdelaren i maj blir Tele2, där jag har ett relativt stort innehav och ett gav på 73,50 kr. Med en utdelning på 5,23 kr per aktie så blir det en utdelning på strax över 7%, vilket är väldigt trevligt. Nedan visar jag de utdelningar som kommer i maj för min del.

Glöm inte att gilla och följa mig på Facebook för att få uppdateringar om när jag uppdaterar bloggen:

https://www.facebook.com/utdelningsjagaren/

2 kommentarer:

  1. Hej! Finns det någon sida där jag väldigt enkelt kan se hur stor % utdelning en aktie har?
    Skulle även vara intressant att se en lista på alla dina aktier i ordning från högsta till lägsta % utdelning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, på Avanza kan du enkelt se det, till exempel. Jag kan göra ett inlägg så småningom vilken % mina olika aktier delar ut.

      Radera