måndag 15 maj 2017

Inkomster vs utgifter.

I spalten till höger fyller jag allt eftersom på med olika rubriker som är fastklistrade, som nya läsare kan läsa in sig på. Jag skrev nyss ett inlägg där om inkomster vs utgifter som ser ut som följande:

Måste du vara VD eller eller ha en fantasilön för att kunna bli rik? Nej, absolut inte. Underlättar det? Ja, absolut. Det jag vill visa med min blogg är att du utan någon fantasilön, kan bli rik ändå. Om du är långsiktig, prioriterar ditt sparande, håller nere dina utgifter och önskvärt är också att du kan ha flera inkomstkällor.

För min egen del när det gäller inkomst, så kommer den ifrån grundlön från mitt ordinarie arbete, aktieutdelningar, styrelsearvode + uppdragsarvode (är ordförande i ett förbund), jourersättning (har jour vissa veckor på jobbet) och uthyrning av bostad. Jag har vid tillfällen haft inneboende några veckor åt gången och fått lite pengar på det, men även hyrt ut min lägenhet till ett företag medan jag varit bortrest eller på semester och fått ganska bra betalt för det.

På utgiftssidan tror jag att många skulle kunna skära en hel del. Boendet är såklart en stor del av utgifterna. För egen del bor jag i en bostadsrätt som är köpt 2015 och som jag hunnit betala av en del på. Jag har lån på ungefär 60% av bostadens värde och en låg månadsavgift. Faktum är att jag i dagsläget lägger lika mycket pengar på mat som på boende. Mat är något jag tycker om att unna mig, då jag dels gillar att äta gott, men även för att jag är dålig på att laga mat. Någonstans får du själv avgöra hur mycket lyx du vill ha i ditt liv och vad som är värt att avstå från. Jag unnar mig som sagt en hel del god mat, jag reser ibland, jag har ett hyfsat fint boende, även om jag skulle kunna bo större och finare, men i övrigt lever jag ganska billigt. Jag sålde min bil 2015 och cyklar till jobbet och åker buss, tåg och flyg när jag ska på längre resor.

Om jag ska göra en form av budgettavla, som de gör i programmet lyxfällan, så skulle den för nuvarande se ut ungefär så här:

Inkomst: + 33 000 kr (ungefärligt snitt sett över ett helt år)

Utgifter:
Boende - 4000 kr
Mat - 4000 kr
Resor - 1500 kr
Övriga räkningar - 1000 kr
Kläder -500 kr
Nöjen - 1000 kr
Totalt: - 12 000 kr

33 000 kr - 12 000 kr = 21 000 kr

Av de 21 000 kronorna som blir över så amorterar jag 3000 kr på min bostad, köper aktier för ungefär 15 000 kr och övrigt brukar hamna på ett sparkonto. Det är egentligen först nu i år jag kan spara så mycket varje månad, tidigare år har det rört sig om betydligt mindre belopp, men det är det som är det häftiga i att vara långsiktig och konsekvent i sitt sparande, att du så småningom kommer se imponerande resultat.

Så, hur ser din budgettavla ut? Det är ett enkelt, men väldigt bra sätt att få koll på sin ekonomi och kunna sätta mål därefter.




2 kommentarer:

  1. Hur ser familjesidan ut? Har du fru och barn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag inte och det är väl största anledningen till att jag kan leva som jag gör och spara så pass mycket varje månad.

      Radera