onsdag 3 maj 2017

Låna pengar till aktier?

Jag får en del frågor om att jag lånat pengar till att köpa aktier. Är det något jag rekommenderar andra att göra? Nja, är mitt svar. Är du nybörjare inom aktier? Har du små marginaler i din privatekonomi? Då är mitt svar nej.
Har du några års erfarenhet inom aktier och är hyfsat påläst? Har du goda marginaler i din privatekonomi? Då skulle jag säga att det kan vara ett bra alternativ. Med dagens låga räntor kan det löna sig att låna för att köpa aktier, även om det såklart inte är riskfritt.

Själv har jag lån på cirka 60% av värdet på min bostadsrätt och har ganska stora marginaler i min privatekonomi i kombination med att jag är relativt ung och långsiktig i mitt sparande, vilket gör att jag känner att lånade pengar till aktier är en överkomlig risk att ta.

Har du en lågt belånad bostad? Då finns alternativet att låna pengar på bostaden för att använda till aktieköp. Vissa typer av lån där du intecknar dina aktier är också ett alternativ och är det jag själv använder via Avanza. Jag skulle dock rekommendera dig att oavsett om du lånar på dina aktier eller på din bostad att vara lågt belånad. Jag försöker hålla mig till att min portfölj inte ska vara belånad till mer än 10%. Det innebär att jag har en portfölj värd 500 000 kr vill jag att max 50 000 kr ska vara lånade. När det gäller din bostad skulle jag säga att du inte ska vara belånad till mer än 80-85% av bostadens värde.

Börsen har historiskt sett gett 8-10% per år i avkastning och räntorna har varit betydligt lägre i många år och kommer med stor sannolikhet att fortsätta vara det. Det finns såklart en risk att aktierna faller och du hamnar på minus tillfälligt, men så länge räntan är låg kommer utdelningen aktierna ger vara större än räntekostnaderna, vilket gör att du tjänar pengar från år ett. Det är min syn på det hela, men var noga med att ha koll på din egen situation och ekonomi innan du tar beslut om att låna pengar till aktieköp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar