tisdag 30 maj 2017

Portföljen maj månad.

Hej! Nu har vi nått slutet på maj månad och det är dags att redovisa min portfölj, som ser ut enligt följande: Portföljvärde (678 292 kr) minus lånade pengar (57 161 kr) ger ett totalt värde på 621 093 kr.

Ska jag kommentera innehållet lite kort så har jag fått en del utdelningar under maj månad som jag fyllt handlat för, mestadels har jag fyllt på i MQ och sänkt mitt GAV där. Jag har även sålt, köpt, sålt och köpt Byggmax i omgångar och dels tjänat några kronor och även kommit in på ett lägre GAV.
Mitt stora sänke är fortfarande HM, men jag är som sagt långsiktig och har inga problem med att behålla HM i många fler år och likt ordförande Stefan Persson kan jag också tänka mig att fylla på där.

Jag har som ni ser också lånat mer pengar till aktier (gula delen i diagrammet nere till vänster). Jag har ju tidigare sagt att jag ska betala av lånen och börja spara ihop likvida medel till en eventuell börsnedgång, men jag såg bra köplägen i Byggmax och MQ och passade på att handla. Jag har dessutom så pass goda marginaler i min ekonomi att jag relativt fort kan betala av lånen, om det skulle behövas.

Framöver väntar några veckors jobb, innan semester. Jag kommer dock att blogga vid tillfälle och som vanligt redovisa portföljen i slutet av varje månad. Till höger bland flikarna hittar ni "min portfölj" där jag kommer arkivera hur min portfölj utvecklas.

5 kommentarer:

  1. Ser bra ut. Är likgammal, men har lite annorlunda mål. är nöjd om utdelningarna ger mer lite extra krydda i tillvaron :) behöver inte sluta jobba.
    Vågar inte i dagsläget lägga mycket på börsen. Sparar sporadiskt nån 1000ing långsiktigt, men vågar inte gå in med mer. Känns som att jag vill avvakta o kunna gå in vid nedgång. (OM det blir någon :) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter klokt, tycker jag! Även mindre summor kan växa över tid och ge bra utdelning och tillväxt. Nedgången bör komma förr eller senare, men det är alltid svårt att tajma och att sprida köpen över tid är oftast klokt.

      Radera
  2. Följer din blogg, måste säga att jag gillar den skarp, bra initiativ!
    Jag sitter med, för mig, ett ganska stor innehav i MQ. Dock är jag lite skeptisk inför framtiden och vad som håller på att ske inom hela textil-branschen då e-handeln tar över mer och mer. Vad är din motivering till att behålla/investera i MQ?(bortsett från utdelningen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Förutom utdelningen, som du nämner vill jag lyfta fram att de har en VD som jag tror på, som lyckats förut. MQ har ett lågt P/E tal och i kombinationen med den attraktiva utdelningen så tror jag MQ är ett bra köp.

      Radera
  3. Skulle vara intressant att se avkastningen i respektive aktie med utdelningen inkluderad. Följer bloggen med intresse.

    SvaraRadera