torsdag 4 maj 2017

Påfyllning i portföljen!

Jag har två tillfällen jag tänker redovisa min portfölj och det är vid slutet av varje månad och varje gång jag köper eller säljer. Idag är en sån dag, då jag bestämde att fylla på mer i HM och köpte en post för 10 000 kr på aktiekursen 213,30. Jag har även betalt av 5000 kr på min skuld, dvs pengar jag lånat att handla för, så min skuld är nu nere på 40 000 kr.






Är det då ett klokt att köpa HM? Jag tycker det. Kan HM sjunka ännu mer? Ja, det kan den, men som i alla köp är jag långsiktig och på den här nivån är utdelningen från HM helt klart hyfsade 4.5%. HM är pressat och lönsamheten är inte vad den en gång varit och manoch sen aktien stod på topp i slutet på februari 2015 på 368 kr så har den tappat drygt 38%. Jag tror dock det är en tillfällig svacka och kan tänka mig att fortsätta köpa på nivåer under 215 kr och långsiktigt (3-5 år) har jag en förhoppning om att HM ska kunna vara tillbaka över 300 kr. Jag brukar också tolka det positivt när insiders köper och styrelseordföranden och storägaren Stefan Persson har i omgångar köpt miljontals aktier mellan 220-255 kr samt att VDn köpte aktier på 227 kr. Att ta rygg på den typen av insiders brukar oftast vara framgångsrikt och jag tror och hoppas att det blir så även denna gång. Äger du själv HM? Hur ser du själv på HMs framtid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar