onsdag 10 oktober 2018

Låna pengar till aktier?

Jag får mycket frågor om varför jag lånar så mycket pengar till aktier och om det inte är riskfyllt? Det finns inget enkelt svar på den frågan, men det finns både risker och fördelar med att låna pengar till aktier. Jag har handlat väldigt mycket de senaste dagarna på lånade pengar och det gör jag för att

1. Jag ser köpkägen i olika aktier vid nedgångar
2. Direktavkastningen på aktierna jag köper är högre än räntan på lånet
3. Jag har relativt goda marginaler i min ekonomi och känner att jag har råd att ta risken

Vi kan ta ett räkneexempel och nu när Avanza gjort det ännu förmånligare att låna pengar, så ser det ut så här för mig;


Jag får alltså låna upp till 584 000 kr, till 1.75% ränta. Ett annat alternativ är också att låna upp till 292 000 kr till 0.99% ränta, vilket är oerhört billigt och något jag siktar på att komma ner till i framtiden, eventuellt.

 Räntan på de 400 000 kronorna på ett år blir 7000 kr.

För att få ett lätt räkneexempel så säger vi att direktavkastningen på de aktierna jag köpt är 4% och då blir alltså utdelningen på 16 000 kr på ett år, så redan där har jag tjänat 9000 kr. Man ska också komma ihåg att man får göra 30% ränteavdrag på lånade pengar, så de 7000 kronorna jag betalar i ränta blir efter avdrag 4900 kr.  Så till slut har vi 16 000 kr i utdelning minus 4900 kr i ränta = 11 100 kr.
Om aktierna dessutom ökar i värde under tiden du har lånet så blir ju avkastningen på dina lånade pengar ännu bättre.

Riskerna då? Ja, får vi ett börsfall på 30-50% kan ju belåningsgraden öka så pass att jag får betala en högre ränta på lånet. Idag har jag ju drygt 1 500 000 kr i portföljen med lånade pengar och det är den summan lånet baseras på, men får vi en krasch på börsen och vi dippar 50% har jag helt plötsligt 750 000 kr och får nu låna drygt 390 000 kr till 1.75% ränta och eftersom jag ligger högre än det, hamnar jag på nästa räntenivå som är 5.54%. I mitt fall så känner jag att en börskrasch kommer inte från en natt till en annan, utan ska börsen ner 50% tar det i alla fall ett år och då hinner jag betala av stora delar av lånet under tiden. Den andra risken är ju såklart att inte ha några pengar att handla för vid en eventuellt börskrasch, för jag ligger all in och redan är högt belånad. Risken för räntehöjningar finns ju också och då kommer jag prioritera att betala av lånet ännu mer.

Så om jag ska sammanfatta det så kan du få en väldigt bra hävstång på pengarna med belåning och du kan dessutom handla vid dippar, även om du inte har pengar på kontot. Risken med lånet är vid större börsnedgångar. Jag gillar att utmana mig själv och min ekonomi och på lång sikt tror jag absolut att de pengar jag lånat kommer ha lönat sig. Räntan kommer dock inte alltid vara så låg som den är nu, så den här strategin är bara att rekommendera medan vi har så här låga räntor.

Vad tycker du själv om belåning? 

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Tack för ett intressant inlägg.

    Hur tänker du på aktiemarknaden generellt map att det är så billigt att låna? Tror du inte att många aktiekurser är uppblåsta pga detta?

    Du säger att du tror det tar mer än 1 år för en börskrasch på 50% jag är betydligt mer pessimistisk och tror detta skulle kunna hända på 1 månad.

    Min exponering mot aktiemarknaden är lägsta nu sen jag började med fonder/aktier på under 50% av mitt kapital

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag tror det är ytterst få som lånar större summor för att köpa aktier, däremot finns det en risk att börsen är uppblåst för att det finns så få andra alternativ när vi har minusränta och sparkontot inte ger någon avkastning.

      Det beror väl vad man menar med en börskrasch, men nedgången 2008-2009 varade över 1 år och mig veterligen har börsen aldrig någonsin gått ner 50% på endast en månad.

      Okej, snart läge att köpa in dig, eller väntar du längre? Jag är alltid fullinvesterad, i princip :)

      Radera