lördag 28 april 2018

Ett år!

Hej på er! Jag fick en liten ledig stund nu i helgen och jag skriver det här inlägget för att fira att det var ett år sen jag startade denna bloggen. Jag har haft 133 000 besökare under det här året och tycker det har varit jättekul att få både synpunkter och frågor från läsare

Jag startade den mest för att själv kunna hålla koll på min utveckling och kunna blicka tillbaka, men även för att förhoppningsvis kunna inspirera andra.

Så här såg min portfölj ut för ett år sedan, i april 2017:

Den var då värd 619 147 kr minus lånade pengar (41 100 kr) = 578 047 kr

Jag har under det senaste året levt relativt sparsamt och kunnat investera ganska mycket pengar på börsen och i skrivande stund ser portföljen ut så här:



Den är värd 1 114 107 kr minus lånade pengar (151 789 kr) = 962 318 kr

De innehaven som är detsamma idag som för ett år sedan är investmentbolagen Latour, Kinnevik och Investor, samt Tele2, Bosjö och HM. Jag kan reflektera tillbaka och vara väldigt nöjd med att jag till exempel sålde Byggmax och Nordea ganska nära deras toppar. Byggmax är väl ner cirka 40% sen dess och Nordea cirka 20%. Sen har jag allt eftersom fyllt på med bolag jag vill vara långsiktig i och är ganska nöjd med hur portföljen ser ut idag.


Portföljen har i regel gått uppåt sen jag startade, men de 4-5 senaste månaderna har varit ganska tunga pga av dåliga investeringar i MQ som var mitt största innehav som jag till slut sålde av och även av att HM gått så fruktansvärt dåligt. Senaste månaden har det dock vänt uppåt ordentligt och min portfölj är upp 8% den senaste månaden.

Bloggen har som sagt funnits ett år, men det är mitt fjärde år som jag satsar på utdelningsaktier och när detta året är slut så har jag med lite flyt nått 100 000 kr i utdelningar sen jag började. Efter det blir nästa mål att kunna komma upp i 100 000 kr i utdelning per år. Jag lär mig fortfarande hela tiden allt eftersom och häng gärna med på min resa!



4 kommentarer:

  1. Kul blogg. Skönt med någon som erkänner sina misstag och visar upp förluster.
    Har följt dig sen bloggen startade. Sjukt vad detta år gått snabbt!
    Men kul att följa dig.
    Fortsätt kämpa.

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag är också utdelningsorienterad och är relativt ny på detta. Kom in vid årsskiftet och blev helt paff av volaliteten. Ena dagen upp 1.5% för att dagen efter sjunka 2%, samma sak upprepades ofta. Nu verkar marknaden ha lugnat ner sig en aning vilket är skönt.

    Jag har några frågor.

    Varför har du valt att inte äga preferensaktier? Jag har precis förstått vad ”preffar” innebär och lockas av direktavkastningen och det faktum att utdelningen sker 4ggr/år.

    Hur kylig och långsiktig är du vid en bred nedgång på börsen?

    Kul att läsa din blogg, keep going!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har valt renodlade aktier. Att utdelningen sker 4 gånger per år är inget som lockar specifikt, fick jag önska så vill jag ha min utdelning på ett bräde (eftersom jag återinvesterar utdelningen oftast, så är det också fördelaktigt då aktien sjunker motsvarande hela utdelningen). Preferensaktier tenderar att gå sämre när räntorna går upp och vi närmar oss det scenariot här i Sverige. Det finns såklart bra preferensaktier att köpa, så det är inget jag avråder från, utan hitta det som passar dig.

      Radera