söndag 13 maj 2018

Återinvestera utdelningen?

Vi är mitt uppe i utdelningssäsongen och jag tänkte skriva ett lite kortare inlägg angående om att investera utdelningarna eller inte?

Om du är aktiv inom börsen eller olika aktieforum läser du säkert ofta att att du ska återinvestera din utdelning när du får den. Gör detta någon större skillnad då? Se grafen nedan.





Som ni ser gör det inte någon jättestor skillnad de första åren, men när ränta-på-ränta effekten kickar in så blir det en ordentlig skillnad. I grafen kan du se att värdet ökat med 40% utan att ha återinvesterat och med 100% om du återinvesterat utdelningarna.

Gör jag alltid detta då? Nja, jag har alltid återinvesterat utdelningarna tidigare år, men känner också att jag vill kunna få lite lyx på min vardag och kommer därför att plocka ut utdelningarna nu under maj månad och använda till lite saker jag vill köpa till hemmet, bland annat.

Mitt tips blir alltså att om du inte behöver utdelningarna så återinvestera dom, men glöm inte att se utdelningarna som en bonus att använda till lite lyx i vardagen ibland också!

2 kommentarer:

  1. Snöbollseffekten e något för mig, vilken lyx i vardagen har du unnat dig?
    Mvh T.S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fixade till mitt sovrum nyligen. Ny säng, nya kuddar, nya lakan, nytt täcke. Sover numera riktigt bra om nätterna.

      I övrigt blir det en del resor och en hel del utemat :)

      Radera