måndag 23 april 2018

Redovisning portföljen april månad.

Den här månaden får redovisningen av portföljen komma lite tidigare, då jag dels har mycket på jobbet de kommande dagarna, men sen ska passa på att vara ledig några dagar och ägna mig åt annat.

Äntligen lite flyt på börsen och i min portfölj. Börsen har vänt och ligger på plus för 2018 och utdelningarna har trillat in i april och fortsätter under maj månad.

Portföljens värde är 1 054 034 minus lånade pengar (123 446 kr) = 930 588 kr



I portföljen så har jag sen senast köpt och sedan sålt hela innehavet i både Byggmax och Nordea. Jag tyckte nedgångarna var överdrivet stora i båda aktierna och köpte på mig poster i hopp om att kunna sälja på plus, vilket gick vägen ganska snabbt. Jag har även sålt Diös, då jag dels har mycket fastighet i min portfölj och även ville få ner min belåning lite och då är Diös det bolaget jag kände att jag var minst långsiktig i. Nu är jag rätt så nöjd med med innehaven i min portfölj och känner att alla mina innehav (om inget drastiskt förändras) är bolag jag kan tänka mig att ha kvar i 10-20 år till. Däremot kan jag tänka mig att fylla på med fler kvalitetsbolag så småningom.

Utdelningar under april månad har varit Bosjö, Creades, NCC och Skanska och jag har handlat mer aktier i alla utom Bosjö och har även fyllt på lite mer i Latour.

I maj månad väntar utdelningar i flera av mina tungviktare (HM, Investor, Latour, Tele2, Kinnevik) och även några av mina mindre innehav (eWork, Acando och Intrum) så det blir förhoppningsvis en trevlig månad. Jag kommer med stor sannolikhet fylla på i några av innehaven i samband med utdelningen.

Tele2 släppte förövrigt en rätt så bra rapport idag och med de ambitionerna i sin nya utdelningspolicy kan det nog bli en högutdelare, om sammanslagningen med Comhem faller väl ut. Kanske att aktien är lite väl dyr nu för att jag ska köpa mer dock.

Stefan Persson fortsätter att köpa HM-aktier, men det här gången väljer jag att avvakta. Jag vill se hur resten av året utvecklas och känna mig säker på att de kan åtminstone behålla utdelningen till nästa år, innan jag köper mer i HM.

Den 5 maj ska jag gå på Börshajen academy, kanske någon av er ska dit också? På återhörande och god avkastning på er!

2 kommentarer:

  1. Fin portfölj! Vad får du i utdelning om året? //J (www.lejoninnan.com)

    SvaraRadera
  2. Tack! Det växer ju för varje år som går. I år landar det nog på strax över 55 000 kr.

    SvaraRadera