onsdag 23 augusti 2017

Ränta på ränta?

Om en vecka redovisar jag portföljen för augusti månad, men jag tänkte spinna vidare på ränta-på-ränta effekten som jag skrivit om tidigare. Det finns olika sidor på nätet där du kan fylla i olika belopp och räkna på hur lång tid det tar att spara ihop till en viss summa eller vilken summa du kommer ha sparat ihop till vid en viss ålder.

Jag har räknat för egen del och förutsatt att jag sparar 15 000 kr i månaden fram till eventuell pension vid 65 års ålder och har 10% i avkastning varje år, så kommer min portfölj ha växt till 60 miljoner lite drygt.






Det skulle, om min portfölj fortsatt ger runt 5% i utdelning ge 3 miljoner per år, vilket blir 250 000 kr i månaden som pensionär.

Ränta-på-ränta effekten blir ännu mer effektiv ju längre tiden går och om jag skulle leva så länge som till 100 år, så skulle aktieportföljen vara värd 1.7 miljarder. Det är dessutom förutsatt att jag "bara" sparar 15 000 kr varje månad, de 30-40 sista åren av livet skulle jag förmodligen ha råd att spara betydligt mer än så, om jag ville.

Har du testat räkna på detta själv? Små belopp blir väldigt stora belopp över lång tid och det finns en anledning till att Einstein kallade ränta-på-ränta för världens åttonde underverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar