onsdag 30 augusti 2017

Portföljen augusti månad.

Då var det dags att redovisa portföljen för augusti månad, men först jag vill bara säga att är du inte medlem i min Facebookgrupp eller följer mig på Facebook, så gör det via följande länkar:

https://www.facebook.com/groups/697177000486642/

https://www.facebook.com/utdelningsjagaren/

Min portfölj är ner drygt 1.5% senaste månaden, medan OMSXPI är ner drygt 2.5%. OMSXPI är under sommarmånaderna, juni-augusti, ner lite drygt 7% och det är klart att det svider att kolla i portföljen och se att den större delen av uppgången för i år nästan är borta. Som jag nämnt tidigare så är min strategi långsiktig och majoriteten av de bolagen jag har idag kommer jag med stor sannolikhet att ha  kvar om både 10 och 20 år. Då gör dippar på börsen ingen större skillnad och det ger bra tillfällen att fylla på. Direktavkastningen i min portfölj är i dagsläget 4.96%.

Värdet på portföljen är 878 899 kr minus lånade pengar (89 907 kr) = 788 865 kr



Jag har fyllt på i Skanska i flera omgångar sen senaste uppdateringen och köpte idag en post i HM på 201 kronor och ser köpläge i flera andra av mina innehav och hade handlat  mer om jag hade likvida medel och jag vill inte belåna portföljen mer för tillfället. Jag ser bra köptillfällen i HM, Skanska och Kinnevik. Tänker eventuellt fylla på i Bosjö vid tillfälle också (8.5 % utdelning i dagsläget). Att köpa eller sälja HM skulle jag kunna avhandla i ett inlägg för sig, åsikterna går isär och det finns riktkurser på allt mellan 150 kr till 350 kr bland de stora bankerna och aktieproffsen. Jag får återkomma i ämnet, men långsiktigt så är jag bekväm med att ha HM i min portfölj och utdelningen är ganska nära 5% på den här nivån, även om det såklart svider att vara 15% back i en aktie som är mitt näst största innehav.

På återhörande!


3 kommentarer:

  1. Hittade din blogg idag och såg till min (och kanske även din) glädje att jag redan är medlem i båda dina facebook-grupper! Ska bli himla roligt att följa även din blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Tack så mycket! Känner igen dig från "varför apor aldrig..." gruppen. Skriv en rad om du behöver hjälp och tips någon gång.

      Radera
  2. Hittade din blogg idag och såg till min (och kanske även din) glädje att jag redan är medlem i båda dina facebook-grupper! Ska bli himla roligt att följa även din blogg :)

    SvaraRadera