lördag 2 juli 2022

Portföljen juni månad

 Ja, jag behöver väl knappast uppdatera om hur det ser ut på börsen i dagsläget. Första halvåret på börsen har varit en katastrof och vi har sex raka månader på minus. 

Portföljens värde är 4 168 658 kr minus lånade pengar (965 199 kr) = 3 203 459 kr

 


 

Belåningen fortsätter att minska, men portföljen går kräftgång. Under förra året hade jag en stund i portföljen när allt utom ett enda innehav var blått, lite skillnad från nuläget.

Jag har presterat i nivå med index i år. Jag har ju för vana att slå index, så jag hoppas det kan vända innan året år slut. En stor anledning att det gått dåligt för mig är att jag äger SBB B och D (även om mycket annat i portföljen också går dåligt). Det ska bli spännande att se SBBs Q2 och jag tror inte alls siffrorna kommer vara så dåliga som kursen säger och så länge de har ett kassaflöde som inte äventyrar utdelningen känner jag mig trygg.

Det enda positiva med detta året är väl att utdelningarna varit kanon och slagit nya rekord och med tanke på att utdelningarna så småningom ska vara en del av min försörjning, så kan jag leva med stora svängningar på börsen och förhoppningsvis kommer jag blicka tillbaka om 5 år och vara nöjd med att jag fortsatte handla även under dessa tider. Det jag också är nöjd med är att jag håller mig till min strategi att ständigt månadsspara och har inte blivit så deppig av att se portföljen rasa i värde (trots att nästan 1.2 mkr gått upp i rök), utan jag kör på med mitt månadssparande i ur och skur. Det som fått mig att ändra min strategi lite är att räntan är på väg upp och jag behöver minska min belåning, för att inte betala för mycket i ränta varje månad. 

Jag har fyllt på en hel del i diverse innehav sen sist. Både i SBB, Intrum, Volvo, Cloetta, Thule mfl. Dedicare har fått lämna portföljen efter dåliga nyheter (ett av få innehav jag har som gått plus i år) och in har HM och SSAB kommit. Båda handlas till rätt attraktiva nivåer, men chans till god direktavkastning, så på sikt kommer jag nog att bygga upp mina innehav i de två bolagen. 

 Jag ser fram emot Q2-rapporterna som kommer nu under juli månad, för att få en liten temperaturmätare på hur det egentligen går för bolagen och hur de ser på resten av året. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar