lördag 5 mars 2022

Portföljen februari månad 2022

Kräftgången på börsen fortsätter och min portfölj har, precis som börsen, fortsatt nedåt. Min nedgång har verkligen tilltagit de senaste 2 veckorna och jag är ner ganska prick 20%. Marginellt bättre än Stockholmsbörsens breda index, som är ner 21.6%

Det ser ut att bli ett svettigt år på börsen och med kriget som Ryssland för i Ukraina så är det såklart mycket osäkerhet på marknaden, vilket börsen reagerar negativt på. Det är i och för sig ganska få svenska bolag som har stor verksamhet i Ryssland, men kika på Ferronordic som har cirka 70-80% av sin försäljning i Ryssland för att se hur illa det kan gå. Hur mycket bolagen på riktigt påverkats får vi se i Q1:orna, som släpps i april.

Jag vill, som vanligt, tipsa om Patreon. Genom att bli en prenumerant via Patreon så får du tillgång till min Facebookgrupp där jag skriver om vilka köp- och säljaffärer jag gör, delar med mig av vissa tips och erfarenheter, svarar på frågor i gruppen och i chatten, går igenom rapporter, med mera. Klicka in dig nedan om du vill bli en prenumerant och hjälpa mig mot resan att kunna leva på utdelningar. Kostnaden är 50 kr i månaden, alternativt så kan du dra till med ett års prenumeration direkt och få 10% rabatt. 


Portföljens värde är 4 367 412 kr kr minus lånade pengar (996 810kr) = 3 370 602 kr



Det är klart det svider att nästan 900 000 kr gått upp i rök i år, men samtidigt är portföljen fortfarande värd mer idag än för 1 år sen, så det gäller att ha lite perspektiv.

Som ni ser har jag så gott som maxat belåningen igen. Det är svårt att motstå att handla vid större nedgångar som denna och jag har handlat i Byggmax, Realty Income, Securitas, JM, Cloetta, Coor, SBB Nobia, Avanza, Investor och Essity. Att jag kunnat handla så mycket är att jag sålt Resurs. Efter flera år av besvikelser från det bolaget så drog jag av plåstret och sålde och aktien har sen dess sjunkit ytterligare 20%, så det var ett bra sälj. Nu börjar Resurs dock se väldigt billig ut och jag har den på min bevakningslista, men vi får se om jag vågar köpa in mig i bolaget igen, men just nu avstår jag. 

I slutet på mars börjar utdelningssäsongen på riktigt och då ska jag för första gången börja plocka ut av pengarna till konsumtion, även om en större del fortfarande kommer att återinvesteras.

Allt gott, så hörs vi i mars! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar