söndag 6 februari 2022

Portföljen januari månad 2022

 Så, dags att sammanfatta portföljen för årets första månad, januari 2022.

Innan vi går vidare med året som varit, så vill jag som vanligt göra lite reklam för min Patreon. Gör som 850 andra personer och gå med i gruppen. Min dröm om 1000 prenumeranter är inte längre helt orealistisk och jag är otroligt tacksam över alla ni som valt att gå med via Patreon och stötta. Genom att bli en prenumerant via Patreon så får du tillgång till min Facebookgrupp där jag skriver om vilka köp- och säljaffärer jag gör, delar med mig av vissa tips och erfarenheter, svarar på frågor i gruppen och i chatten, går igenom rapporter, med mera. Klicka in dig nedan om du vill bli en prenumerant och hjälpa mig mot resan att kunna leva på utdelningar. Kostnaden är 50 kr i månaden, alternativt så kan du dra till med ett års prenumeration direkt och få 10% rabatt. 




Portföljens värde är 4 863 967 kr minus lånade pengar (965 042 kr) = 3 898 925 kr



Jag är tillbaka en bra bit under 4 miljoner kronor igen. Januari har sannerligen varit en stökig månad och jag, precis som många andra, har startat året rejält på minus. Min portfölj är ner 7.9 %, medan OMXSPI är ner 11.2%. Värderingen på börsen har kommit ner lite grann och Stockholmsbörsen handlas nu på P/E 17.5, vilket fortfarande är relativt högt. En del bolag har straffats ganska hårt på sina årsrapporter, även på rapporter som jag tyckt varit bra (som Avanza, som hade en jättefin rapport och höjde utdelningen med 140%, men ändå tappat en hel del). Starkast rapporter hittills skulle jag säga att Skanska och Intrum haft, av de som finns i min portfölj, medan Nobia, Essity och SKF överraskat mest negativt. 

Jag har minskat min belåning lite grann sen förra månaden, men också handlat en del. Jag har köpt lite i Nobia, Humana, JM, Avanza, Elextrolux, Castellum, SBB och Swedbank. Jag har även på nytt tagit in Cloetta i portföljen.

Att regelbundet få ner belåningen lite grann varje månad är fortsatt en plan. I portföljen har jag bland annat först sålt Academedia, sen köpt och sålt Academedia ytterligare en gång och dragit in drygt 10 000 kr på det. Jag har även sålt av min lilla post i Bulten, som stack iväg 10% nästan direkt efter jag köpte. 

Rapportsäsongen är som sagt i full gång och vi har några veckor kvar innan alla årsrapporter är inne. Generellt skulle jag säga att rapporterna varit blandade, men att utdelningarna höjts hos de allra flesta bolag, vilket glädjer mig. Med blandade rapporter kan jag ge exempel på Facebook och Amazon, där de två bolagen bjöd på den största ned- respektive uppgången i en aktie på en dag. Facebook tappade 230 miljarder dollar i börsvärde efter sin rapport, medan Amazon ökade sitt börsvärde med 191 miljarder dollar efter sin rapport. Smått fantastiska siffror.

Framtiden vet jag som vanligt inte så mycket om, men som ni vet är jag en stor anhängare av att inte försöka tajma eller förutspå marknaden, utan att handla regelbundet över lång tid ofta ger bra resultat till låg risk.

Vi hörs igen i februari! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar