fredag 29 juni 2018

Redovisning portföljen juni 2018

Hej! Dags att redovisa portföljen för juni månad 2018. Det görs från en solstol i Örebro, där solen skiner och där jag tillbringar lite av min semester. Fyllt år har jag gjort också, numera 33 år och 7 år kvar till att jag ska vara ekonomiskt fri.

Sommarperioden brukar i regel inte vara nån höjdare på börsen och början av den här sommaren har fortsatt i samma trend, så min portfölj är ner drygt 1.5% sen senaste uppdateringen och är i dagsläget värd 1 267 041 kr minus lånade pengar (288 355 kr) = 978 365 kr

Portföljen var faktiskt uppe och stängde över 1 miljon kr för drygt 2.5 vecka sen, innan den tappade en del igen.



Det jag däremot gjort är att jag har storhandlat på börsen för lånade pengar. Nordea har jag köpt och sålt två gånger om och tjänat några kronor på. Ny i portföljen är Oriflame (som jag ägt en gång tidigare) som lockar med hög utdelning och en värdering jag tycker är lite väl låg eller åtminstone fullt rimlig. I övrigt har jag fyllt på en hel del i Investor, som handlas med en ordentlig substansrabatt och är mitt överlägset största innehav nu. Jag har också fyllt på i mina övriga investmentbolag Latour, Kinnevik och Creades. Jag har även fyllt på i Skanska, NCC, Acando, Intrum och eWork, med lite mindre poster.

Som det är nu är min portfölj alldeles för högt belånad. Egentligen mer än vad jag själv är bekväm med och jag rekommenderar ingen annan att ta den typen av risk. Jag är belånad till 18% och har sagt att runt 10-15% är vad jag är ok med att vara belånad. Samtidigt är det så billigt att låna pengar och jag tror absolut jag om något eller några år när jag tittar tillbaka kommer vara nöjd med avkastningen på de lånade pengarna jag haft. Jag har ju möjligheten att betala ner lånet relativt snabbt, om det skulle behövas.

Jag närmar mig snart 100 000 kr i utdelningar sen jag började handla aktier i slutet på 2014 och kommer landa där nånstans i slutet av året eller början på nästa år. Det är nu jag börjar märka snöbollseffekten på att spara långsiktigt på börsen, för de första 100 000 kr i utdelningar kommer ha tagit lite över 4 år, men sen kommer jag nå 200 000 kr under år 6 och förmodligen 300 000 kr under år 7 och sen rullar det på efter det.

Nu ska jag njuta av semestern i några veckor till, på återseende och god avkastning på er!

4 kommentarer:

  1. Hej! Är du inte bekväm med belåningen, varför inte minska? Sova gott om nätterna är A & O!?
    Ser att du sålt alla H&M, exit eller kommer du köpa in dig igen?
    Mvh T. S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Mm, jag ska minska. Jag sover gott om nätterna oavsett, men jag tyckte det var många köplägen nu under sommaren, så jag passade på att handla.

      Ja, jag sålde HM innan rapporten för jag var missnöjd med deras utveckling och förväntade mig en riktigt svag rapport, vilket den också var. Konstigt nog har det inte märkts på aktiekursen, jag trodde jag skulle få en chans att köpa in mig igen runt 120 kr... men fortsätter de leverera dåliga rapporter hamnar vi där förr eller senare. Är lite orolig för HMs utdelning också.

      Radera
  2. Hej!

    Nyfiken på hur du räknar med att från år 4 till år 7 tredubbla utdelningen du får? Hur många % avkastning har du räknat på och hur mycket mer pengar kommer du själv stoppa in under dom åren för att nå det önskade resultatet på 300k vid år 7?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske var otydlig, jag menade i totala utdelningar. Alltså ackumulerat, alla utdelningar ihopslaget.

      Radera