lördag 3 februari 2018

Redovisning portföljen januari månad.



Första uppdatering för 2018! Ingen rolig sådan, portföljen går kasst och det är precis som tidigare MQ och HM som drar ner mig. Det är för mig dock ganska ointressant hur det går månad för månad, när jag är så långsiktig som jag är. Jag har lånat på mig ännu mer pengar på superlånet och är nu nästan maxad på hur mycket jag får låna, så nu är det dags att inkassera vårens utdelningar och börja betala av på lånet.

Har under januari månad inkasserat en utdelning från Saltängen på 926 kr och en från MQ på strax över 11 000 kr. Sålde av lite MQ innan utdelningen på strax över 28 kr och har nu köpt på mig lite fler efter det, på runt 24 kr. Även köpt en post i Investor. 

Portföljens värde är 1 151 628 kr minus lånade pengar (246 842 kr) = 904 786 kr


5 kommentarer:

  1. Hej

    Ser farligt ut med belåning i tider som dessa. Fokusera inte bara på direktavkastningen. Har du tex koll på om vad dina företag har för utdelningspolicy/utdelningandel? Sunda bolag delar inte ut för mycket av vinsten. Fundera på hur du värderar bolagen också. 6 bolag i bygg och fastigheter och 2 riktigt tunga i retail känns lite riskabelt. Ingen av dessa sektorer känns spännande idag. Finns bolag i läkemedel / teknik och råvarvor som har utdelning...

    Lycka till Malin

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för din kommentar och jag håller delvis med dig om att jag har ganska mycket aktier inom retail och fastighet. Min tanke är dock att även om de sektorerna inte är hetast just idag, så är det sektorer som på lång sikt (20-30 år)bör ge kod avkastning. Det kommer alltid att byggas och det kommer alltid att handlas kläder. Sen kommer det att gå upp och ner över tid. Jag kommer dock att justera portföljen över tid så jag inte är lika starkt viktad mot retail eller fastighet.

    Tycker inte det är så farligt med belåning, utdelningen är ju betydligt högre än räntan och jag håller med dig om att man inte bara ska fokusera på direktavkastningen (något jag kanske gjort lite för mycket senaste året, men man lär sig av sina misstag). Jag försöker ha en bra mix av högutdelare (6-8%) och utdelningshöjare (3-5%, med höjda utdelningar varje år).

    SvaraRadera
  3. Saknar Bilia och Inwido i din portfölj. Bilia har precis lämnat en ganska bra rapp. och aviserar höjd utdelning till 4,5 kr. Inwido ska dela ut 3,5kr. Jag har 50% Bilia och 50% Inwido i min portfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sneglat på Bilia tidigare och varit nära att köpa. Just nu har jag dock inte så mycket pengar att handla för och prio är att få ner mitt lån.

      Radera
    2. OK, låter klokt. Lycka till med din portfölj, jag har ungefär samma strategi med den lilla skillnaden att jag satsar på väldigt få bolag ibland är jag allin i ett enda. Inte lägga alla ägg i samma korg, jo tjena... ;)

      Radera