måndag 30 oktober 2017

Redovisning portföljen oktober månad

Dags för redovisning av portföljen oktober månad. Först några rader om höjningen av skatten på ISK-konton. Regeringen fick massvis av kritik från olika remissinstanser angående att höja skatten, men kommer ändå driva igenom den och den gäller från 1 januari 2018. Det är den andra höjningen på sparande på ISK-konto under denna mandatperioden.

Om eller när räntan sen stiger ökar skatten på ISK-konto mer. Jag har redan skrivit ganska mycket om vad jag tycker om detta och vilka signaler det skickar till alla sparare i Sverige. Alliansen har dock lovat att sänka skatten på ISK-konton om dom vinner valet, så vi kan väl vara överens om att vi lägger våra röster på något av allianspartierna och byter ut den här regeringen som prioriterar skattehöjningar och höjda bidrag istället för jobb, företagande och sparande.

Nu till portföljen, för jag kan äntligen fira att ha nått aktier värda 1 miljon i portföljen! Det är i och för sig en sanning med modifikation, eftersom jag är ganska högt belånad, så räknar man bort de lånade pengarna så har jag en bit kvar, men det betalar jag av allt eftersom. Jag hade ju lika gärna kunnat låna dom pengarna på min bostad, men nu kör jag superlånet på Avanza istället, eftersom det är smidigare.
Portföjens värde 1 015 955 kr minus lånade pengar (157 301 kr) = 858 652 kr.



Avanza har gjort om sin grafik, så nu lyckas jag inte få med både hela mitt aktieinnehav, hur stor del av portföljen som är belånad, genomsnittlig årsavkastning, med mera, i samma bild. Så ni får nöja är med att se de enskilda aktierna och totalbeloppet i portföljen

Under oktober månad har min portfölj gått ganska knackigt och ärligt talat är jag väl ganska missnöjd med utvecklingen i  mina innehav i både MQ, Byggmax, HM och Skanska.  Utdelningen i bolagen är dock helt ok, så jag ligger kvar och fyller på vid tillfälle.

Den största anledningen till att min portfölj gått mindre bra är Byggmax
Byggmax tokrasade på en rapport som jag ändå tyckte var okej, så jag passade på att fylla på mellan 56-58 kr och det skedde några insiderköp i Byggmax runt 57- 60 kr efter rapporten. Ändå lite tungt att se aktien falla drygt 18% på 2 dagar, men är säker på att den återhämtar sig. Samma med Skanska, som i fredags släppte en kvartalsrapport som var under förväntning och aktien backade drygt 6%. Jag köpte en hyfsat stor på 173 kr i fredags och idag (måndag) är Skanska upp 3.5%.

I övrigt har jag fyllt på i Bosjö, Saltängen och även en liten post i Swedbank, som levererade en bra rapport och som med stor sannolikhet levererar en bra utdelning även nästa år. Jag är väldigt högt belånad just nu, vilket jag egentligen inte har så mycket emot. Utdelningen på aktierna är högre än räntan och dessutom får man göra ränteavdrag på lånade pengar. Det enda tråkiga är vid en stor börskrasch där jag redan skulle vara högt belånad och jag inte har pengar att handla för. Å andra sidan har de stora börskrascherna varat i över ett år och under den tiden har jag möjlighet att betala av största delen av mitt lån för att kunna handla på nytt igen. 

Jag sålde av Betsson (rent flyt, den sjönk 10% bara någon dag efter att jag sålt) och gjorde en pytteliten vinst på några hundralappar, men många bäckar små och det motsvarar ju trots allt några gratisluncher. Har fått utdelning från Bosjö och Saltängen under oktober. 

God avkastning på er och på återseende! 

8 kommentarer:

  1. Snubblade in på bloggen av misstag men utifrån din lista på aktier.
    Portföljen belånad med bara svenska aktier och om jag förstår dig rätt ett bolån?
    Klantig uppsättning, vid en svensk bo/börskrash är du rökt, du bör åtminstone ha stadiga utländska utdelade motsvarande aktielånet så du kan lösa det utan paniksälj om börsen krashar 40%. Nej jag kan inte tänka mig att den gör det, men det kostar inget. Ja du kan slippa skatt på samma sätt som isk, det heter kapitalförsäkrings konto och du får tillbaka skatten efter ett par år.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har ett bolån och ja jag har belånat en viss del av min portfölj. Allt som allt har jag lån på 1.4 miljoner och en bostad som är värd mer än så. Jag uppskattar att du försöker vara hjälpsam, men varför skulle jag paniksälja om börsen rasar 40%? Då skulle jag bara köpa mer och du förklarar inte alls på vilket sätt jag skulle vara rökt vid en krasch.

    SvaraRadera
  3. Hur mycket få du in i utdelning per år ungefär?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Per år är olika, det ökar ju stadigt. I år cirka 26 000 kr och nästa år gissar jag på cirka 45 000 kr.

      Radera
  4. Ta en titt på Nobina... mvh

    SvaraRadera
  5. tungt för MQ. tankar du på som vanligt eller? //Jeri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpt småposter bara, har inte så mycket att handla för, men kommer absolut fortsätta tanka under 30 kr framöver.

      Radera
    2. Vi får hoppas att julhandeln slår alla rekord.//jeri

      Radera