onsdag 4 oktober 2017

Mina mål?

Jag tänkte skriva lite om mina mål med mitt sparande och mina investeringar. Jag har både övergripande, kortsiktiga och långsiktiga mål.

Övergripande så är mitt mål att kunna leva på utdelningen från mina aktier.
Om jag tittar långsiktigt så är planen att vid 40 års ålder ha sparat ihop 4 miljoner på mitt ISK-konto och om jag kan ha 5% utdelning på det, så kommer det att ge i snitt 16 600 kr i månaden i utdelning. Det är tillräckligt för att kunna känna mig så pass fri att jag kan jobba mindre, vara ledig någon månad då och då för att kunna resa eller för att det ska kunna täcka mina räkningar och utgifter varje månad. Sen kommer jag såklart att fortsätta bygga på portföljen även efter 40 och fram till pension.

Kortsiktigt är första målet att ha en miljon på mitt ISK-konto och det målet bör jag nå under 2018, förutsatt att börsen inte kraschar. Planen är att från idag fram till jag fyller 40 (år 2025) investera 15 000 kr i månaden i aktier på mitt ISK-konto. Jag ligger nästan där idag, men inte riktigt, sett över hela året. Vissa månader blir det utlandsresor och då blir det en betydligt mindre del som hamnar på ISK, men i takt med att utdelningarna blir högre för varje år så ska jag nog kunna hålla det målet.

Det kan såklart hända mycket under vägen, allt ifrån att bli av med jobbet, höjda skatter på ISK eller arbete, att jag skaffar barn/familj, bostads- eller börskrasch och så vidare, som kommer ändra förutsättningarna och jag tänker inte hänga läpp om jag inte når mina mål exakt så som jag tänkt. Tar det något eller några år längre så är det helt okej det också, men jag gillar att ha konkreta mål att sikta mot.

En annan sak jag velat göra är också att hjälpa andra att nå ekonomisk frihet och bloggen är en del i detta, men tanken är också vid sidan av ordinarie jobb kunna extraknäcka lite som sparcoach och hjälpa andra få en bra och sund ekonomi och hitta sätta att spara pengar på, samtidigt som man investerar sparat kapital långsiktigt i aktier. Jag vill påstå att i princip vem som helst, med rätt inställning och ett heltidsjobb, kan spara ihop en miljon.

Senaste redovisningen av min portfölj hade nästan 10 000 läsare på ett dygn, så det är oerhört kul att så många vill följa min resa! På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar