måndag 26 juni 2017

Portföljen juni månad.

Hej! Detta inlägg kommer några dagar innan månaden är slut, jag har både semester, födelsedag (32 år) och utlandsresa på G, därför publicerar jag det idag. Nedan kommer bild på portföljen efter dagens stängning och aktuellt portföljvärde är 727 590 kr minus 85 149 kr (lånade pengar) = 642 441 kr.



Portföljen har överlag gått bra senaste månaden och bäst har Kinnevik (+9%), Byggmax (+8%) och Investor (+7%) gått senaste månaden. Det stora sänket är (som vanligt HM), men likt Stefan Persson (ordförande i HM) har jag fyllt på (okej, inte riktigt samma belopp som honom) med dryga 40 000 kr, jag handlade 4 gånger mellan från 207 kronor ner till 201 kronor och har sänkt mitt gav från 255 kr till 241 kr. HM levererar rapport på torsdag och det ska bli spännande att se vad den visar.

Som ni ser har andelen av portföljen som är belånad ökat och jag har handlat för lånade pengar när jag handlat HM. Dock är det så att jag får loss lite pengar från en lägenhet inom en snar framtid, så när jag uppdaterar portföljen nästa gång, i juli månad, så ska skulden vara avbetald.

Utdelningar kommer i juli i form av Bosjö och Saltängen (både levererar över 8% i direktavkastning), som delar ut 4 gånger per år.

Trevlig sommar och på återseende!

5 kommentarer:

  1. Hej! Har läst din blogg nu ett tag. Har precis börjat så smått med aktier själv och finner det du skriver mycket intressant och lärorikt. Försöker hitta mitt sätt att hålla på med aktier. Fortsätt med det du gör! Tror du HM kommer komma tillbaka till de nivåer dem har varit på och så fall när tror du detta sker?

    SvaraRadera
  2. Tack snälla!

    Det är svårt att svara på angående HM, det finns banker och aktieproffs som har riktkurser på allt mellan 150-350 kr. Personligen tror jag att det är ett bra köp på nuvarande nivå och med en helt okej utdelning. Ordförande Stefan Persson har storhandlat aktier mellan 210-250 kronor och det har tidigare visat värdefullt att ta rygg på honom. Deras onlinesatsningar börjar ge resultat, men det finns såklart risker med HM också, bland annat att butikerna blir mindre lönsamma i samband med onlinehandel och att andra konkurrenter springer ifrån HM. Stabilt bolag dock, men jag tror du får vänta något eller några år innan kursen lyfter.

    SvaraRadera
  3. Hej Tim! Får jag fråga varför du slutat publicerat inköp, marknadsvärde, avkastning %, avkastning kr, belåningsvärde?
    Din blogg var roligare förr mot nu?
    Mvh T.S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Värdet på portföljen publicerar jag varje månad och hur mycket jag har belånat den. Jag brukar nämna vilka aktier jag köpt senaste månaden, vill du ha det mer detaljerat där menar du, när du skriver inköp?

      Avkastning i kronor blir ju missvisande, eftersom utdelningarna inte är med där och det är en stor del av min avkastning, men visst skulle jag kunna ta med det också framöver.

      Radera
  4. Hej!
    Det jag menade var inköp på hela portföljen samt värdeökning eller värdeminskning, jag tyckte helt enkelt att det var intressant att följa förut, som på bilden från din portfölj här ovan.
    Håller med om att avkastningen i kronor kan bli missvisande, lika om man säljer vinster och sparar förluster, men som jag skrev, tyckte jag att det var intressant att följa förut.
    Vill man ha med utdelningarna i avkastningen så är ju de med i utvecklingsdiagrammet :)

    Trevlig blogg & följa!

    Mvh T.S

    SvaraRadera