fredag 9 juni 2017

Ny grupp.

Jag har, av någon anledning, blivit utesluten från den största Facebookgruppen som handlar om aktier. Jag vet ej varför och när jag skickade ett meddelande till admin och frågade varför, så blev jag blockad.

Jag tycker det är ett otrevligt sätt att jobba på, så i min frustration så skapade jag en ny facebookgrupp med inriktning på aktier, sparande och privatekonomi och jag hoppas ni alla vill bli medlemmar där och att vi ska kunna ha givande och intressanta diskussioner och utbyte av tankar och funderingar. Ambitionen är att gruppen ska få några tusen medlemmar och så småningom växa till en av Sveriges största, när det gäller ekonomi och aktier, så sprid den gärna vidare. Ni hittar den på:

https://www.facebook.com/groups/697177000486642/

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Vore intressant att höra varför du blev utesluten men det var egentligen inte min huvudfråga.

    Om jag inte läste fel så vill du kunna leva ut aktieutdelningarna, vad är ditt mål hur stor utdelningen skall vara årligen? Läste att utdelningarna 2017 skulle landa på runt 32 000 kr.

    Med Vänliga Hälsningar
    Marcus

    SvaraRadera
  2. Hej! Vet ej varför jag blev utesluten, jag skrev som sagt till admin och frågade varför, men fick inget svar.

    Gällande utdelningar så kommer det nog för 2017 att landa på runt 25 000 kr. Räknar med cirka 35 000 kr i utdelningar för nästa år, 2018.

    Målet till 2025 är att ha 4 miljoner och en utdelning på 5%, vilket skulle ge nästan 17 000 kr i månaden i utdelning. Inget man lever något lyxliv på, men det öppnar upp många möjligheter för hur man vill leva sitt liv genom att t.ex gå ner i tjänst på jobbet, kunna resa mer och så vidare.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Tack för svar, kommer att följa din blogg då jag har ungefär samma mål med att bygga upp ett sparande och bra utdelning. Vilka aktier tänker du investera i som du inte har idag? 5% i utdelning för portföljen i snitt är väl rätt högt?

    Kommer du att satsa på Prefar?

    Själv sitter jag på: Latour, Akelius Pref, Bonava, Castellum, Collector, ICA, Intrium Jusitia, Kinnevik, Klövern Pref, Nibe, SCA, SEB, Skanska, NCC, SSAB och Swedish Match.

    Årets utdelning kommer att ligga runt 70 000 kr. Skall man utöka antalet aktier i det man har eller vilka mer aktier skall man investera i?

    Mvh
    Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, 5% i utdelning som snitt är ganska högt, men det är ett mål jag har. Ligger på 4.87% i nuvarande portfölj. Jag kommer inte att satsa på Prefar.

      Tycker din portfölj ser bra ut! Möjligen lite väl mycket fastighet för min smak, men de har å andra sidan gått bra sista tiden. 70 000 kr i utdelning i år, då har du en portfölj värd runt 1.5 mille? Grattis i så fall!

      Du frågar vilka aktier jag ska investera i som jag inte har idag och svaret är att jag inte riktigt har bestämt mig än. Jag kommer att fylla på med nya bolag framöver, men i dagsläget vet jag inte riktigt vilka, men jag kommer skriva mer om detta framöver när jag funderar på eller genomför nya köp.

      Radera