måndag 12 februari 2018

Säljer ett innehav.

Idag sålde jag hela min post i Saltängen, värd drygt 45 000 kr. Med utdelning inkluderat gick jag plus drygt 5000 kr i Saltängen.

Anledningarna är flera, dels behöver jag kapital att fylla på i flera av de andra bolagen jag har nu när börsen är i gungning. Sen tycker jag risken är lite för stor med en enda hyresgäst och ett kontrakt som bara sträcker sig några år framåt. Saltängen har fått investera drygt 30 miljoner i sin fastighet för att behålla ICA som hyresgäst (utan att ha höjt hyran) och det är en varningsklocka för mig, samtidigt som risken är för stor om nu ICA skulle dra sig ur kontraktet skulle aktien krascha totalt, tills de lyckas hitta någon ny hyresgäst, om de ens skulle göra det.

Jag behåller istället Bosjö tills vidare, men ska fundera på hur jag gör där framöver. De här enfastighetsbolagen lockar med riktigt hög direktavkastning och ser rätt bra på pappret, men det är hög risk och jag väljer hellre bolag med något lägre direktavkastning, men med mindre risk och större chans att utvecklas.

2 kommentarer:

  1. Säljer något som går hyfsat och köper det som gå dåligt. Jag tror inte på din strategi.

    MVH
    Jossan

    SvaraRadera
  2. Hej Jossan! Det är helt ok att inte tro på min strategi, skapa dig en egen uppfattning om vad du tror är bäst och kör på det. När jag köper bolag så köper jag sånt jag vill behålla 20-30 år (oftast) och på så lång sikt ser jag lite för stora risker i Saltängen, även om den presterat bra just nu. Därav sälj.

    SvaraRadera