torsdag 12 oktober 2017

Aktietips.

Idag fick jag utdelning från Bosjö och passade på att fylla på med lite mer aktier. Jag vill passa på att tipsa om Bosjö, som är en riktig högutdelare. De flesta bolag jag har i min portfölj är stora, stabila bolag på large- eller midcap, men Bosjö skiljer sig åt och är ganska okända.

Bosjö Fastigheter är ett svenskt fastighetsbolag som sedan 2016 indirekt äger fastigheten Vindtyget 1 utanför Borås. Fastigheten omfattar ca 94 000 kvadratmeter uthyrbar area och består av Ellos huvudkontor och nordiska centrallager. Ellos AB som är enda hyresgästen har tecknat två hyresavtal, ett för kontorsdelen och ett för lagerdelen. Avtalen som Ellos har med Bosjö sträcker sig till 2030 respektive 2032, så det är väldigt långa kontrakt.

Bosjö har i dagsläget en direktavkastning på 8.3% och förutom den höga direktavkastningen är  aktien upp 9.5% i år. Det kommer inte vara någon kursdubblare eller någon raket framöver, men bara utdelningen kombinerat med de långa kontrakten (som förhoppningsvis förlängs den dagen det närmar sig) gör att jag tycker det är bra innehav i portföljen. Bosjö delar ut pengar kvartalsvis, dvs 4 gånger per år.

Aktien är som sagt relativt okänd för den breda massan, så jag slänger in ett köptips här i bloggen.

På återhörande! Nästa post blir i slutet av oktober när jag redovisar portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar