lördag 25 september 2021

Portföljen september 2021.

 Dags att uppdatera portföljen för september 2021;

Inget nytt all-time-high denna gång, efter en dålig septembermånad. Innan vi ger oss in på siffrorna så vill jag som vanligt göra reklam för min Patreon. Jag har nått min drömgräns på över 500 prenumeranter och siktar nu vidare mot 1000 prenumeranter och då har jag även sagt att jag eventuellt kommer att säga upp mig och leva på Patreon och mina utdelningar. 40 kr i månaden kostar det att vara med i min grupp där jag skriver om vilka affärer jag gör på börsen, bolag jag bevakar och där jag delar med mig av mina tankar och erfarenheter samt svarar på frågor.

Bli en patreon!

Värdet på portföljen är 4 491 614 kr minus lånade pengar (921 235 kr) = 3 570 379 kr



Belåningen är hög, jag vet. Det är hyfsat under kontroll dock, men nu har jag klivit över och betalar 1.97% ränta, istället för 0.99% som tidigare. 

Det är faktiskt första gången sen mars 2020 som portföljen inte når ett nytt rekord vid månadsuppdateringen och sen förra uppdateringen har Latour lämnat portföljen och jag är nöjd med att ha sålt av hela innehavet på 337 kr. Det var en orimlig värdering och det har visat sig så här i efterhand. Även Scandi standard fick lämna portföljen, efter att de återigen haft dålig djurskötsel och slarvat med att efterfölja lagar och regler djurhantering och ett sånt bolag vill jag inte vara aktieägare i. Jag fick ta en liten förlust där och som tur var sålde jag i rätt tid och aktien sjönk ytterligare 10% efter jag sålt.

Även Husqvarna fick lämna portföljen, två gånger om. Först sålde jag runt 118 kr och tyckte aktien gått upp så mycket som jag hade hoppats, när jag gick in i aktien. Sen sjönk aktien ner till 112 kr och jag köpte igen mig igen, sen kom en sorts vinstvarning och då sålde jag igen, denna gången med lite förlust, men på det stora hela var Husqvarna ändå en bra affär. 

Jag har handlat högt och lågt för likviderna jag fått in och utöver det har jag som sagt även ökat på min belåning. Allt från Electrolux, Intrum, Investor, Industrivärden, Coca Cola, Abbvie, Securitas, Axfood och Castellum har fyllts på i nedgången som var i september. Jag har även tagit in Nobia, Bahnhof och Byggmax i portföljen, utöver Creades. Framförallt Nobia och Byggmax känns billiga, om de matchar prognoserna för 2022. 

Creades sålde jag strax efter förra uppdateringen och har trejdat i den några gånger. Köpt runt 100 kr och sålt runt 103-104 kr, men nu tror jag att jag kan bli långsiktigare i Creades denna gången. Noterbart att den handlas på nästan exakt samma nivå som när jag sålde aktien för ett år sen, efter en uppgång på 270%.  Betydligt rimligare premie idag jämfört med då, i alla fall. För ett år sen låg den nästan på 100% och idag runt 16-17% och det är väl ungefä på gränsen för vad jag betalar i premie för ett fint bolag som Creades. 

Nu har vi Q3-rapporterna på ingång och det kan nog bli högt och lågt. Mycket i världen som är svajigt, allt från halvledarbrist, till det som händer i Kina med Evegrande och deras skuldsättning, dyra fraktkostnader runtom världen och brist på olika komponenter, mm. Traton och Husqvarna har redan flaggat för detta och inte omöjigt att fler vinstvarningar kommer. 

Vi hörs i oktober, så kommer jag säkert uppdatera lite om börsen och hur det gått efter Q3-rapporterna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar