fredag 23 april 2021

Portföljen april månad 2021.

 Dags att redovisa portföljen för april månad 2021, ytterligare en bra månad på börsen och nytt all-time-high;

Portföljens värde är 3 849 254 kr minus lånade pengar (639 836 kr) = 3 209 418 kr


Börsen har ju gått förbaskat bra i år och handlas nu på ett P/E-tal på 19.6 för 2021 och 17.6 för 2022, vilket är högt, sett till hur börsen värderats historiskt. Det gör att jag generellt håller igen med större köp, men något köpläge går alltid att hitta och jag fortsätter mitt månadssparande som vanligt. 

Cloetta fick lämna portföljen, efter drygt 3 år. När jag inkasserat årets utdelning och dessutom låg lite plus i aktien valde jag att sälja. Jag har knappt fått någon avkastning på innehavet under de tre åren jag ägt aktien (mer än utdelningen varje år) och det duger inte. Jag har svårt att tro att Cloetta skulle ha ett särskilt starkt första kvartal i år heller, men nu överraskar de väl positivt lagom till jag bestämt mig för att sälja.

 Försäljningen av Cloetta var på 140 000 kr och pengarna har jag delvis placerat om i Scandi standard, ett företag som levererar kyckling till delar av Europa, efter en köprek i Börsveckan. Även ett köp i AT&T i min utländska portfölj. Annars har de pengar jag använt mest gått till att skala upp mitt innehav i SBB B och sen har jag för första gången på länge lite likvider efter försäljningen av Cloetta och lite utdelningar som har trillat in. Dessa ska jag investera så småningom, men med ett P/E-tal på över 19 på Stockholmsbörsen så är det generellt svårt att hitta bra köplägen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar