fredag 21 februari 2020

Intervju med grundaren av gruppen utdelningsaktier på Facebook.



Här kommer en intervju med Magnus Ryberg, som är skaparen av gruppen "utdelningsaktier", med över 37 000 medlemmar, som du kan läsa mer om i intervjun nedan. 


Lite kort om Magnus; vem är du och hur kom du in på det här med börsen och aktier?

Ja, vem är jag? Det är alltid svårt att summera 35 år på ett par meningar sådär. Jag jobbar som systemutvecklare på HiQ i Malmö. Jag bor utanför malmö med min fru och våra tre underbara barn. Älskar fotboll (MFF såklart), aktier och musik. Du hittar oftast mig i köket med musik igång eller i någon lek med ungarna.
Jag började väldigt sent med aktier egentligen. Jag var ungefär 30, och det var i samband med att min äldsta son föddes som jag kände att jag ville ge mina barn ett liv utan att oroa sig för sin ekonomi. Med det sagt menar jag inte att dom skulle växa upp i någon form av överflöd fullt av hummer och kaviar, men att vad som än händer så finns det ett ekonomiskt skyddsnät som kan dämpa fallet eller helt stoppa det. Jag snubblade över The Big Short (som så många andra) och högg direkt tag i min frus kusins sambo, Jesper, som kan allt gällande aktier och ekonomi. Direkt började jag ställa 1000 frågor till honom, "vad är detta" "hur fungerar det" "hur kan jag.." osv. Han hjälpte mig komma igång och sedan spenderade jag två månader framför datorn och bara åt upp all information jag kunde hitta när det kom till aktier, fonder och sparande.

Du har startat gruppen Utdelningsaktier och driver sidan Utdelningsaktier. När startade du gruppen och hur fick du idén?
Jag började, som så många andra, på den kortsiktiga sidan med önskan att bli rik fort. Jag körde pannan i väggen, vilket är oundvikligt för en nybörjare och förlorade mitt startkapital, som jag själv bestämt var 2000 kronor. I efterhand är jag glad att det var så lite men den utbildningen jag fick för dom 2000 kronorna var värt hur mycket som helst i erfarenhet.
Jag följde, och lyssnade på, folk som var intresserade av att få upp kursen och sälja sitt eget innehav, vilket naturligtvis jag inte visste då och gick bet på min investering. Jag har en fallenhet för att se mönster i olika ting och såg ganska fort efter detta hur olika personer säger samma sak, oftast på samma sätt. "deras produkt kommer sälja som smör.", "inom xx dagar/veckor/månader är kursen upp minst 100%" och så vidare. Alla säger samma sak det är bara aktien som byts. Detta blev smärtsamt uppenbart när jag väl såg det. När jag fick upp ögonen för utdelningsaktier var det som natt och dag. Jag behövde inte sälja en aktie för att tjäna pengar på den och kursen var sekundärt så slapp jag alla dessa haussare. Problemet var att i forumen på facebook fanns det väldigt lite information om det. Ofta var det en mening här och där om något enskilt bolag men det var inte fokus på det. Då tänkte jag att jag ville ha ett forum som bara riktade sig till just Utdelningsaktier. Direkt bjöd jag in alla mina vänner. Ett tjugotal kom in och är fortfarande kvar. Sakta men säkert växte vi organiskt och idag är vi nästan 37 000 medlemmar i den stora gruppen och 10 000 i Nybörjargruppen. Otroligt roligt.

Hur investerar du på börsen? Har du någon strategi du håller dig till? Berätta!
Jag fastnade som sagt för idén att jag kunde behålla mitt innehav och ändå få pengar för det. Till skillnad från aktier utan utdelning eller fonder så är det en vinst först när du säljer och då kan du göra något med vinsten. Med utdelningsaktier så trillar det in pengar över tid istället. Några procent av vad du köpt, absolut, men det blir bra pengar i slutänden och en direkt ränta-på-ränta du får i fickan om du dessutom återinvesterar det.
Jag investerar defensivt på börsen och till 99% i utdelningsaktier. Jag gillar att djupdyka i bolag innan jag köper dom och ibland uteblir köp för att jag inte är klar med analysen. Ska jag ha bolaget i portföljen i 30 år så spelar ett par veckor ingen roll.

Har du några mål du jobbat mot? För ditt eget investerande och för din grupp/din sida.
Jag hoppas på att kunna jobba endast för att det är roligt vid 55 års ålder, alltså om ytterligare 20 år. Sen vill jag att portföljen ska fortsätta tuffa på även efter min död så att mina barn, och kanske barnbarn, kan ha nytta av innehaven och kunskapen som följer med.
När det sen kommer till grupperna och kringliggande projekt med
Youtube och Bloggen är väl mest för min egen del. Men jag tycker det är jätteroligt att hjälpa andra och hoppas även att andra tycker det är roligt att hänga med.

För den som är nybörjare eller vill komma igång med sitt investerande, vad skulle du ge för tips? 
Ja jag skulle vilja säga så här. Googla. Innan en krona investeras läs så mycket du kan och börja från grunden. "Vad är en aktie" är en otroligt bred och bra startpunkt. Ta fram papper och penna och skriv ner alla frågor som uppstår och googla sen på de frågorna och fortsätt tills du känner att du vet vad det är. Be en aktieintresserad människa att berätta för dig vad en aktie är så kommer du starta en pratkvarn, sån är jag i alla fall. Nämner någon "jag vet inte vad" och ordet "aktie" nära varandra så går jag direkt i gång. Jag brinner verkligen för det. Sen bokföring, det är otroligt tråkigt innan man vet vad det är och vad du behöver titta på men det är otroligt viktigt att kunna skumma genom när du analyserar ett bolag. Du måste starta ett konto hos någon bank. De allra flesta investerare använder sig av Avanza och som ny kan du öppna ett konto via denna Affiliatelänk.
Kom ihåg att vara skeptisk. Ser/låter det för bra för att vara sant, så är det så. Om någon säger till dig att köpa något, gör alltid din egen analys först och investera, eller avstå, sedan. Det är bättre att gå miste om en investering än att kasta bort pengar på skräp för att någon säger det. Jag har missat en hel del investeringar, både bra och dåliga, för att jag vägrar köpa när någon säger "köp" utan att läsa själv. Pengar du investerar i dig själv (tid och utbildning) är alltid bra investeringar.

Om du kunde ge dig själv en lärdom som du har nu, till dig själv när du började, vad skulle det vara?
Var skeptisk till andras agenda. Jag lyssnade på kortsiktiga människor, okritiskt, och blev av med lite pengar. Jag trodde dom höll på att tipsa andra om bra investeringar. Innan jag insåg att dom ville dumpa sitt eget innehav hade jag köpt det. Stressa inte. Procentuellt, blir ingen en aktiemiljonär när dom börjar. Det är bättre att investera pengar du har råd att förlora än att du blir av med din insats till lägenheten du skulle köpa eller din rainy-day buffert.

Hur mycket bör man spara varje månad?
Det är högst individuellt hur mycket man kan spara. Men jag tycker att alla pengar som blir över från föregående månad bör sparas eller investeras. Man brukar väl säga ca 10% av lönen bör sparas/investeras. Sen kräver det också att man har koll på sin ekonomi och gör en budget (jag vet, tråkigt men otroligt nyttigt).

Aktier eller fonder?
För eget ägande, aktier, alltid aktier. Jag har fondsparande till barnen. Att investera i indexfonder till barnen och utdelningsaktier till mig kändes naturligt på ett sätt.

Om du bara fick köpa en aktie, vilken skulle det vara?
Du kommer aldrig höra en aktierekommendation från mig. Jag kan säga att "det och det bolaget är intressant att titta på" men jag vill att du ska göra din egen analys. Men som svar på frågan, "ingen". Jag investerar inte i ett bolag, jag köper bredare än så. Hade jag bara fått lägga pengarna på en investering så skulle det varit en indexfond med låg avgift.

Har du något bra tips till en nybörjare om hur du hanterar dina bolag, alltså i översikt? Hur håller du koll på dina bolag?
Jag gillar verkligen excel. Det är byggt för att göra uträkningar och passar perfekt. Du behöver inte vara ett geni för att reda ut det. Du kommer långt på =SUM(ruta1+ruta2) till exempel. Jag har alla mina innehav i excel för att få en överblick på innehav, kostnad, utdelning(kr) och när utdelningarna kommer. Det är väldigt lätt också att justera på siffror för att se "om jag köper ytterliga 10/100 st hur mycket påverkar det utdelningen för året".
Väldigt lätt och väldigt kul.

Vad är din syn på belåning? Hur fattar du beslutet att belåna innehavet? Vilka fördelar och nackdelar finns det?
Jag har inget belånat i min portfölj. Jag förstår principen och vet att det kan absolut hjälpa till att öka portföljen men jag är en person som inte gillar lån om det inte är nödvändigt som bolån eller studielån. 

Jag tackar Magnus för att han tagit sig tid för denna intervjun och Magnus tackar tillbaka och påminner avslutar intervjun med; planera för framtiden, lev i nuet!


1 kommentar:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
    1) Älska trollformler
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässor
    4) Giftermål
    5) Bindande trollformler
    6) Uppdelningar
    7) Dödsförtroll
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) Lotteri
    Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
    genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera