söndag 10 mars 2019

Hur presterar min portfölj?

Jag fick en fråga på chatten nyligen om hur min portfölj presterar och om det är värt att kopiera den? Jag tänkte att jag kunde redovisa mina tankar kring detta och det korta svaret är "ja", det funkar helt okej att kopiera den, men mycket handlar om hur aktiv du vill vara, hur stor risk du vill ta, hur lång sparhorisont du har, med mera. Om inte annat tycker jag att du kan kopiera de delar av portföljen du gillar och komplettera med egna innehav utifrån dina tankar och förutsättningar. Men först lite bakgrund och diskussion kring ämnet:

Hur hög avkastning du har är ofta kopplat till hur stor risk du vill ta. När jag var helt ny på aktier 2014 så hade jag en portfölj som ett tag bestod av 4 högriskbolag. Det hände att den gick ner 30% på en vecka och upp 50% veckan därefter. Det var otroligt hög risk, men fanns också möjlighet till riktigt fin avkastning. I min värld så har den strategin flera nackdelar. Dels måste man vara väldigt aktiv; en nyhet om den typen av förhoppningsbolag jag hade då kunde pressa upp eller ner kursen 50-100% under en dag och då gällde det att vara med på banan, annars fanns det alltid en risk att aktien tappat 50% i värde från en dag till en annan, om man inte var uppdaterad och sålde av i tid (vilket var mitt mål). Den typen av bolagen ger heller inga utdelningar, vilket innebar att om företaget presterar dåligt och aktien går ner ordentligt under ett år, så har du inte heller någon utdelning som dämpar tappet i aktiekursen eller ger dig pengar i plånboken i väntan på att bolaget eventuellt ska vända. Jag bestämde mig för att jag ville ha något mer förutsägbart och snöade därför under 2015 in på utdelningsaktier och har sakta med säkert byggt upp en portfölj med väldigt låg risk och jag vågar säga att jag skulle kunna vara borta 12 månader utan att kolla på min portfölj och ändå känna mig trygg. Den låga risken jag tar gör dock att det blir svårare att slå index stort. Jag säljer väldigt sällan innehav och köper nya aktier någon eller några få gånger i månaden och tanken är att jag ska behålla min portfölj livet ut och att mina barn ska kunna ärva vidare den och att den ska leva vidare inom släkten.

Så, nedan redovisar jag hur min portfölj presterat senaste året. Mitt mål är alltid att prestera bättre än index, och här nedan redovisar jag min portfölj i förhållande till OMXS30, OMXSPI, SIX30 return index och SIX portfolio return index, så får ni olika index att jämföra med. Sysslar man med utdelningsaktier så är det rimliga ändå att jämföra sig med SIX portfolio return index, för att se hur man presterar. Något jag noterat över tid är att min portfölj är ganska defensiv och vid börsnedgångar står den sig oftast bättre än index, medan den vid större uppgångar inte riktigt presterar i nivå med index. Vill du slå index stort, ska du inte kopiera min portföljmodell. Vill du sova gott om natten och ha en väldigt stabil portfölj och slå index med en mindre marginal? Ja, då kan du kopiera min portfölj eller delar av den. Just nu har jag bara svenska aktier och 15 olika innehav. I framtiden ser jag mig komplettera med några fler utländska innehav, även om det är himla smidigt med enbart svenska innehav och att ha allt på ett ISK-konto. Tanken är att komma upp i drygt 20 innehav, möjligen 25 på lite längre sikt.

Hur tänker du kring din portfölj och dina innehav?





1 kommentar:

  1. Har oxå 15 aktier på ISKn med 2 tillväxt bolag utan utdelning men har 30 bolag i KF USA Kanada Finland Norge är mindre i kronor ca -20% men delar ut ca dubbelt brutto /Perfrii

    SvaraRadera