lördag 1 december 2018

Portföljen november 2018.

Dags att redovisa portföljen för november månad och vi går direkt på siffrorna;

Portföljens värde är 1 509 793 kr minus lånade pengar (395 083) kr = 1 114 710 kr


Portföljen har återhämtat sig lite den senaste månaden efter den stora nedgången i oktober månad och är upp 4.51% sen senaste uppdatering i bloggen.Största besvikelsen i portföljen är Kinnevik, som sjunkit ordentligt och i min mening lite väl mycket. Kinnevik var en av mina första aktier och är nere på samma nivåer nu som när jag köpte den för drygt 4 år sedan.














Det är sällan jag göra några större försäljningar i min portfölj, men jag sålde hela innehavet i Bosjö fastigheter, värt drygt 80 000 kr. Halva beloppet gick till att betala av på lånet och halva beloppet till att köpa nya aktier. I samband med att börsen hade backat drygt 12% så kände jag att mina pengar skulle ge bättre avkastning i andra bolag än i Bosjö och att jag gjort en ganska fin vinst under de två åren jag haft aktien, så jag tryckte på säljknappen.Jag har för de pengarna jag fick loss från försäljningen av Bosjö och för pengar jag överfört från min lön, köpt mer aktier i Kinnevik, Acando, NCC, Investor, Skanska, Tele2 och eWork. Som jag sagt tidigare så ska belåningen ner nu för varje månad som går och detta var ett steg i rätt riktning.

Jag ser fram emot att gå in i 2019 och framförallt utdelningssäsongen. De första månaderna av året brukar börsen prestera ganska bra och jag tror vi kommer få helt okej årsrapporter och en hel del höjda utdelningar och hoppas vi får en bra börsutveckling på det. Rapporterna i Q3 var faktiskt ganska bra, även om marknaden reagerade måttligt och i många fall väldigt negativt på minsta lilla svaghet som kunde läsas in i en rapport.

På återhörande och god avkastning på er!

2 kommentarer:

  1. Du följer inte din strategi eller så har du ändrat den. Skrivet att du är långsiktig och så köper/ säljer du ofta i ex oriflame mfl. Jag förstår inte riktigt din "röda tråd"... Portföljens utveckling består till stor del att likvida medel du själv tillför får jag känslan av.

    lycka till /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Har svårt att förstå vad du menar. Bara för jag någon gång ibland köper en aktie när den är ordentligt nedtryckt och sen säljer den när jag ligger på plus, betyder ju inte att jag inte är långsiktig. Stommen i min portfölj har jag haft i flera år och kommer att fortsätta ha i många år till och det är väldigt sällan jag säljer enstaka innehav.

      Att portföljen växer för att jag skjuter till mer kapital är väl knappast någon hemlighet.

      Radera