torsdag 15 mars 2018

Lång sikt?

Som ni vet så investerar jag på väldigt lång sikt på börsen. Jag kan tänka mig att behålla de bolag jag har i både 5-10-20 eller 30 år. Det händer såklart att jag säljer bolag när förutsättningar förändras eller branschen i stort kan se annorlunda ut i framtiden.

När jag väljer bolag, så väljer jag i regel såna som tjänar pengar, som presterat bra över tid, som har en hyfsad eller bra direktavkastning och verkar inom en bransch jag tror kommer finnas kvar även i framtiden.

Jag började med aktier 2014 och det var nog inte förrän slutet på 2015 eller början på 2016 som jag började investera i stabila utdelningsbolag, så jag kan ännu inte utvärdera hur det har gått för min portfölj på "lång sikt". Det jag däremot kan göra är att ta fram de innehaven jag har och kolla hur det gått t.ex de senaste 5 åren, se bild.


Som ni ser har i princip alla bolag, förutom HM, presterat bra och utvecklingen är 66%, exklusive utdelningar (NCC är också på minus, men de har delat upp bolaget under dessa 5 år och Bosjö har inte funnits på börsen så länge som 5 år).

Är detta då en garanti för att bolagen kommer ha samma fortsatta utvecklingen? Nej. Det är dock mer troligt att företag med ett bra "trackrecord" kommer att fortsätta prestera bra över tid. Jag hoppas att jag kan titta tillbaka på portföljen om 5-10 år och se att det varit en bra affär att behålla långsiktigt och köpa på mig mer aktier regelbundet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar