onsdag 3 januari 2018

Sammanfattning 2017.

Så, jag tänkte att jag skulle göra en liten sammanfattning av 2017. Det har varit både ett bra och ett dåligt år för min portfölj. Bra utifrån att jag nått mitt mål att få över 25 000 kr i utdelning och att min portfölj ökat med över 400 tkr i värde. Mindre bra har varit utvecklingen i mina två största innehav, HM och MQ.

Jag har ju fokuserat mycket på utdelningarna och här nedan kommer ett diagram på min utveckling, sen jag började med utdelningsaktier 2015. Som ni ser landade jag på 27 357 kr i utdelningar 2017 och i år tror jag att jag kommer landa en bit över 50 000 kr i utdelningar.








Portföljen har ökat stadigt och har gått från 488 tkr i början på året till 899 tkr i slutet av året. Jag har bara haft bloggen sen i april, så kan därför bara redovisa från april och framåt, har inte koll på de exakta siffrorna i månaderna innan.



De två största besvikelserna i portföljen har varit MQ och HM som jag skrivit om flera gånger. Jag har under året sålt en del bolag med bra vinst som kompenserar det mesta av det tappet. Jag har sålt Nordea, Sweco (två gånger till och med), Bonava, Byggmax och Betsson. I nuvarande portfölj så ser jag faktiskt inget av mina bolag som jag planerar att sälja inom en överskådlig framtid, om inget extraordinärt inträffar.

Här nedan ser ni utvecklingen på min portfölj sen jag började med aktier 2014 och som ni ser har det varit ett stort lyft 2017 och det hänger mycket på att jag har jobbat väldigt mycket och kunnat spara mycket pengar att investera på börsen.



Under 2018 ska jag fortsätta investera i de bolag jag idag har i portföljen, samtidigt som jag ska betala av en del av den belåningen jag har på portföljen. Målet är att slå index, få över 50 000 kr i utdelningar, kunna spara 50% av lönen varje månad och att när året är slut kommit ner en bit under 100 tkr i belöning på portföljen.

God avkastning på er och på återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar