måndag 24 april 2017

Första inlägget!

Hej! Jag har valt att starta en enkel blogg, där jag i slutet av varje månad kommer att visa min portfölj och hur den utvecklats. Emellanåt kommer det också att komma andra inlägg också om mina tankar kring sparande och aktier.

Detta är mitt första inlägg och jag kommer att börja med att visa min portfölj som består till 100% av svenska aktier, med relativt hög utdelning. Utdelningen på min portfölj ligger i dagsläget på 5% och portföljen är också belånad till 7% och jag kommer berätta mer om detta framöver (dvs 45 000 kronor i min portfölj är lånade pengar, via superlånet på Avanza). Som ni ser är mitt stora sänke HM som jag ligger ganska tung i. Jag kommer förmodligen behålla den aktien i många år och är inte särskilt orolig i dagsläget, utan kan tänka mig att fylla på mer på dessa nivåer (utdelning på nästan 4.5%).

Kommande månad, maj, är den månaden där den stora majoriteten av mina aktier har utdelning. I år kommer dock 100% av utdelningen gå till att betala av den belånade delen av min portfölj.

Jag räknar med ungefär 25 000 kr i utdelning detta år och har 35 000 kr som mål för 2018. Tidigare år har jag fått 12 500 kr (2016) och 400 kr (2015), så ni ser att det börjar hända lite på utdelningsfronten.


10 kommentarer:

  1. Intressant, jag började med utdelning för drygt ett år sedan och ligger lite före dig bara så det här följer jag gärna. Alltid kul med de som ligger på samma nivå ungefär.

    Hur mycket sparar du varje månad ungefär?

    Jag har en del utländska i min portfölj och ligger på 6.08% utdelning ungefär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej! I dagsläget snittar jag på ett år kanske 11-12 000 kronor i månaden, samt att jag amorterar lite på mitt bolån också. Kommer skriva mer om detta framöver. Lycka till med din portfölj!

      Radera
  2. Läste någonstans att du investerar 15 k i månaden. Hur mkt har du att leva för i månaden efter investering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Sanningen är väl att jag fram till 40 års ålder räknar med att ha snittat 15k i månaden på aktier, idag är det lite mindre än så, runt 11-12k. Amorterar lite på min bostad också. Kommer ett inlägg senare där jag redogör mer detaljerat för både mina utgifter och inkomster.

      Radera
  3. Hej hur ofta kommer du uppdatera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I slutet av varje månad kommer jag visa min portfölj, däremellan 1-2 inlägg i månaden utöver det skulle jag säga.

      Radera
  4. Vore kul om du började på Nordnet så skulle man enklare kunna följa det du gör via shareville. Nordnets shareville är ungefär som Avanzas Din ekonomi, men väldigt smidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag använder Avanza i dagsläget, är tveksam till om jag kommer byta till Nordnet, även om jag gillar Shareville funktionen.

      Radera
  5. En undran. Varför amortera på superlånet, som ligger på 1,7%, när du har utdelning på ca 4-5%?

    Räntan är avdragsgill o utdelning skattefri (antar du har isk eller KF). Så 1,71 superlån blir 1,2 % efter ränteavdrag o du får som du säger runt 5% i utdelning. Netto 3,8% på att återinvestera istället för att amortera.

    Jag använder mig själv av både superlån o knockoutlån på nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag håller med dig i det du skriver, enda anledningen att jag vill betala av superlånet mer nu är att jag vill ha ett större utrymme att kunna agera vid en större börsnedgång. Jag har nästan inga sparade pengar och inte möjlighet att låna så himla mycket mer via superlånet heller, så för min del vill jag ha mer likvida medel inför framtiden.

      Radera