torsdag 6 februari 2020

Snöbollseffekten.

Jag tänkte skriva ett litet inlägg om snöbollseffekten och ränta-på-ränta-effekten och hur det ser ut för mig just nu. Jag är sjukskriven februari ut och kommer sen att så småningom börja jobba deltid ett antal månader framöver, så min ekonomi kommer kanske inte vara på topp de kommande månaderna. Det som är intressant som jag suttit och tittat lite på är vilket effekt mitt sparande hittills får framöver.


Min portölj är i dagsläget värd strax över 2.1 miljoner, exklusive belåningen. Om vi räknar på att portföljen presterar 10% per år (inte orimligt för min portfölj) och jag inte investerar en enda krona mer i portföljen, så innebär det följande (jag är 34 år idag):

Vid 40 år = 3 720 278 kr
Vid 50 år = 9 649 443 kr
Vid 60 år = 25 028 171 kr
Vid 70 år = 64 916 629 kr
Vid 80 år = 168 377 017 kr

Hyfsad summa för barnen att ta över den dagen jag lämnar livet här på jorden. Lever jag till jag blir 90 år är summan till och med så mycket som 436 miljoner kronor, ej räknat med inflation dock, men ändå.

Detta är alltså utan att spara en enda krona mer av min lön framöver, vilket jag förmodligen kommer göra, men å andra sidan kommer jag ju förr eller senare börja plocka ut utdelningarna och leva för, så det är inget exakt prognos det här, bara ett räkneexempel. Det jag gjort är alltså att att få ihop ett så stort kapital (eller en så stor snöboll) att den kommer växa tillräckligt snabbt av sig själv framöver och mitt månadssparande spelar mindre och mindre roll, dels för att månadssparandet blir så litet i förhållande till min totala summa, men också för att tidshorisonten för månadssparandet blir kortare ju äldre jag blir.

Kontentan av det hela är att ju tidigare du börjar att spara, desto större ränta-på-ränta-effekt kommer du att få och jag har haft några som hört av sig till mig om hjälp med sitt sparande som är mellan 15-20 år gamla och börjar man så tidigt med att investera på börsen, så går det nästan inte att misslyckas med att bli miljonär. Börjar du när du är 15 år räcker det tex med cirka 100 kr i månaden för att ha en miljon vid 65 års ålder.

Allt gott, på återhörande!

1 kommentar:

  1. Ränta på ränta måste man ju bara älska! Oerhört inspirerande och spännande att följa din ekonomiska resa!

    SvaraRadera