lördag 4 januari 2020

Bonusinlägg.

Jag gör ett litet bonusinlägg på bloggen, utifrån att jag nådde två miljoner i portföljvärde i veckan. Då räknar jag på portföljvärdet minus det lånet jag har. Egentligen har jag ju aktier för lite över 2.6 miljoner, men då är 631k pengar som jag lånat från Avanza, som jag ska betala tillbaka.


Så här ser portföljen ut, uppdaterad 3 januari 2020. Som ni ser har några utländska aktier tagit plats i portföljen och tanken är att landa nånstans runt 5-6 utländska aktier totalt, för att få lite bättre exponering gällande valuta och andra marknader än bara Sverige. Jag har skrivit en del om detta förut, men jag tycker inte man behöver krångla till det och "gå över ån efter vatten", när det finns så himla många bra svenska bolag att investera i och fördelen med lågt courtage, enklare att följa rapporter och nyheter och även det faktum att väldigt många svenska bolag har verksamhet i stora delar av världen, vilket innebär att man inte endast är exponerad mot just Sverige. Nackdelen med utländska är ju motsatsen, svårare att följa rapporter, nyheter, dyrare med courtage (vilket gör att man får en liten uppförsbacke och börjar på rött vid inköp) och man blir känsligare för valutaförändringar (vilket såklart slår åt båda hållen det med) och att man måste betala källskatt på utdelningarna, som tar några år att få igen och innan man kan sätta pengarna i arbete igen.

Jag kom ju över 1 miljon första gången juni 2018 och hamnade aldrig under 1 miljon igen efter det. Om jag lyckas hålla mig kvar över 2 miljoner eller inte återstår att se. Skulle börsen gå ner 10% så är jag nere på 1.8 mkr och då tar det ett tag att komma tillbaka.

I övrigt tar jag gärna emot tips på intressanta utländska innehav att komplettera med. Stabila bolag med bra historik, tillväxt och utdelningshöjningar och en utdelning runt 3-6%.

Allt gott och på återhörande!

3 kommentarer:

  1. Härlig med så mycket pengar på börsen!

    SvaraRadera
  2. Roligt att se dina innehav. Jag tog själv steget för ett par veckor sedan ock köpte mina första utländska aktier. Tanken var att köpa CocaCola, men det blev AT&T och Sampo istället. Ska hitta ett tredje bolag också, men vet inte riktigt vilket. Väl mött!

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till 2 miljoner! =) Det är spännande att följa din resa!

    SvaraRadera