fredag 24 juli 2020

Portföljen juli 2020.

Dags att uppdatera portföljen för juli månad 2020. Egentligen är det 5 börsdagar kvar på månaden, men nästa helg tänkte jag ta en hotellweekend och njuta lite och då har jag inte tid eller lust att blogga.

Min portfölj har senaste månaden presterat bra i förhållande till index (jag jämför med ett index som inkluderar utdelningar) och det har främst varit tack vare att mina tre största sänken, Intrum, Resurs och eWork alla återhämtat sig hyfsat efter Q2 rapporterna;




Portföljens värde är 2 651 154 kr minus lånade pengar (530 651 kr) = 2 119 837 kr



Det här månaden har jag handlat ganska friskt och i min svenska portölj är det främst i Huvfudstaden jag har byggt upp mitt innehav, ihop med småköp i Axfood och Castellum. Det har främst varit genom att öka min belåning lite grann, men jag har hyfsat goda marginaler nu, så det är under kontroll.

Q2 rapporterna var överlag bättre än väntat och har fått börsen att fortsätta lyfta. Många, inklusive mig själv, trodde nog att Q2 rapporterna skulle vara bedrövliga, men många bolag har klarat sig bra och utan någon jättestor påverkan från Corona och tron om att världens ekonomier ska återhämta sig och att vi har det värsta bakom oss håller börsen glad. Sen finns det ju undantag som till exempel HM som haft tusentals butiker stängda och gör en brakförlust och sitt sämsta kvartal någonsin, men det var inte heller oväntat. Personligen tror jag att nedsidan är betydligt större än uppsidan i dagsläget, på börsen. Som ni ser har jag börjat ta in lite utländska bolag i portföljen också och har en plan på att långsiktigt ha en utländsk utdelningsportfölj också, för att få lite bättre exponering mot andra delar av världen och andra valutor än SEK, vilket jag tror är klokt. Det kommer ta några år att bygga upp den också, precis som det gjort med den svenska, även om jag börjar känna mig hyfsat nöjd med min svenska utdelningsportölj nu och förmodligen inte tar in några nya innehav på ett tag.

Som vanligt, om du inte gillar min sida på Facebook, så gå in på Utdelningsjägaren och gör det och gå även med i min grupp aktier, sparande och privatekonomi.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag har en fråga till dig då jag följt dig ett litet tag nu. Jag förmodar att det finns många parametrar men om man skulle vilja försöka efterlikna din portfölj men satsa på aktier i din portfölj som inte anses "dyra". Förstår att det är spekulationer men vilka skulle du tro på?

    /J

    SvaraRadera