fredag 27 mars 2020

Portföljen mars 2020

Hej på er! Spännande mars månad vi haft va? Jag kan börja med ett citat från när jag skrev för en månad sen:

"Börsen tuffar på och det har här faktiskt varit en av mina bästa månader någonsin, trots all oro som varit över coronaviruset, men rapporterna har varit så pass bra att man ignorerat det hotet och fortsatt handla som vanligt. Värre kan det bli nästa kvartal, Apple har till exempel redan vinstvarnat pga produktionsbortfall i sina fabriker i Kina och HM har tillfälligt fått stänga över 300 butiker i Kina, osv, så jag tror att vissa bolag kan komma och bomma en del i nästa kvartalsrapport, så får vi se om det kan påverka börshumöret."

Om börshumöret påverkades? Jo, tack. När jag uppdaterade portföljen senast var det all-time-high för min portfölj för fjortonde månaden i rad. Nu en månad senare är drygt 800 000 kr borta från portföljvärdet och en sån här nedgång på så kort tid har vi i princip aldrig varit med om tidigare på börsen. Det svider såklart lite mentalt och i magen att se 30% av portföljen gå upp i rök och flera utdelningar som ställs in. Värdet på portföljen är tillbaka på ungefär samma nivå jag hade i mars 2019, men det kommer att återhämta sig förr eller senare och håller jag mig bara till min strategi med regelbundet investerade så kommer det bli bra. En del av min strategi har ju varit att kunna betala av delar av belåningen i portföljen med utdelningarna som trillar in under året. Nu kommer det av sig en del, även om några av utdelningarna eventuellt kan betalas ut i höst istället, om allt ordnat upp sig till dess och bolagen har pengar över. Jag hade en prognos på 100 000 kr i utdelningar i år efter att årsrapporterna var klara, men nu är det bara inse att jag inte kommer vara i närheten av det.

Portföljens värde är 1 974 313 kr minus lånade pengar (575 841 kr) = 1 373 583 kr



För en månad sen var nästan helt portföljen blå, så det är fantastiskt hur fort nedåt det gått. Jag sålde av Millicom i samband med deras rapport, då jag inte var alltför förtjust i senaste rapporten och för de pengarna handlade jag på mig i diverse av mina innehav i samband med att börsen började gå neråt (köpte in mig alldeles för tidigt i nedgången) och jag fyllde på i Resurs, Industrivärden, Investor, Avanza, ABB, Axfood och Intrum. Tyvärr köpte jag in mig alldeles för tidigt i nedgången, men det är lätt att vara efterklok med facit i hand.

Min strategi kommer inte ändras nämnvärt i samband med det här raset och den turbulenta tiden vi lever i, utan det handlar om att investera regelbundet varje månad. Möjligen att jag får ta det lugnare med belåningen i framtiden, ett tag när börsen var nere som mest var jag väldigt nära att åka på högre ränta på mtt lån när min portfölj tappat så mycket i värde. Jag sålde av 10 000 kr i Axfood och 10 000 kr i Creades för att ha lite marginaler i min belåning och kunna sova bättre på nätterna. Personligen tror jag att det kommer bli värre ett tag framöver, innan det så småningom kan vända och bli bättre. Det går fort att rasera något, men desto längre tid att bygga upp.

Utdelningar har jag fått i form av Avanza, Axfood och Castellum och ABB och NCC är på gång kommande veckor. Tyvärr har flera av mina stora innehav och/eller högutdelare ställt in eller skjutit upp beslut om utdelning (Investor, Resurs, SEB, Skanska), men vi får se var vi landar innan året är slut. Blir inte Coronakrisen alltför långvarig finns det nog hyfsade chanser till extrautdelningar i höst, men i nuläget känns det långt borta, tyvärr.

Vad april bär med sig återstår att se, förhoppningsvis kan det trilla in åtminstone några utdelningar och att Corona-paniken och smittan avtar succesiv, även om det tyvärr ser ganska mörkt ut för tillfället. Rapporterna för Q1 böjar trilla in under april månad och kommer ge oss en bra hint om hur mycket stryk de olika företagen tagit de senaste veckorna.

På återhörande och kom ihåg att gilla Utdelningsjägaren på Facebook och gå med i gruppen Aktier, sparande och privatekonomi.

2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant resa du har, ska bli kul att följa hur det går framöver. Inte sett någon som har en sån här detaljerad "resa". Du motiverar mig mycket!

    /v

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Bindande trollformler
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera