lördag 15 juni 2019

Usel prestation.

Jag tänkte jag skulle skriva en rad om när jag presterat absolut sämst på börsen. Visst, det är kul att visa upp sina medgångar och hur mycket portföljen stiget senaste året, men det fanns en tid för inte så länge sedan då jag presterade uselt på börsen och fick rannsaka mig själv ordentligt.


Bilden är från 1 november 2017- 27 mars 2018, en period på drygt 5 månader där min portfölj gick ner drygt 17% och 198 000 kr i minskat värde. Börsen generellt gick ganska knackigt den här perioden och SIX Portfolio Return index var ner 6.6%, men jag underpresterade ändå index med 10 procentenheter på 5 månader, vilket är väldigt mycket. Vad var anledningen till att jag presterade så uselt då? Jag hade HM och MQ i min portfölj. Två bolag inom samma bransch, men inom lite olika segment och olika prisklasser. HM var en av mina absolut första aktier när jag var helt ny i slutet på 2014 och historiskt hade det varit en av de absolut bästa aktierna att äga. Jag köpte mina första aktier runt 290 kr och som ni alla vet har HMs börsvärde i princip halverats sen dess. Jag köpte på mig mer och mer hela vägen ner till 200 kr, i tron om att det kommer vända. Ett stort och fint bolag som HM kommer alltid tillbaka och människor kommer alltid att köpa kläder, tänkte jag och bortsåg från sjunkande vinster och marginaler, vilket såhär i efterhand såklart var väldigt dumt. Vinsterna fortsatte sjunka i HM och deras lager med kläder växte, aktien fortsatte neråt och jag köpte mer och mer och plötsligt var aktien nere under 140 kr och jag satt med en minuspost på drygt 40 000 kr, innan jag fick nog och insåg att HM har ordentliga problem, som kommer ta lång tid att vända och det kändes väldigt oklart om de ens kan behålla sin utdelning. Jag beslutade mig att sälja och insåg att pengarna skulle göra mer nytta i andra bolag som presterade ökade vinster och stigande utdelningar, vilket såhär i efterhand var helt rätt beslut och jag önskar såklart att jag tagit beslutet tidigare.

MQ var liknande historia. Jag köpte in mig runt 35 kr och i början presterade bolaget några bra rapporter och var som högst uppe på 51 kr. Jag köpte inte mer under den tiden, men precis som i HM gick MQ mot tuffare tider. Vinsterna sjönk och marginalerna likaså. Jag kanske ska tillägga att jag själv handlar ganska mycket kläder hos MQ och personligen gillar deras utbud. Aktien gick nedåt och till slut under mitt inköpspris 35 kr och här borde jag i efterhand sålt, men fortsatte köpa på mig ner till 30 kr. Utdelningen vid det här laget var runt 6% och min tanke då var att behålla den som en fin utdelningsaktie. Siffrorna för MQ fortsatte att svikta och gick från 30 kr ner till 20 kr och jag köpte på mig mer under vägen ner. Vid 20 kronors nivån var utdelningen på 8.5%, men här fick jag nog och började fundera på om MQ verkligen kan behålla utdelningen med sina dåliga siffror. Jag sålde på 19 kr och gjorde en förlust på drygt 50 000 kr. Mycket pengar, men man ska veta att MQ gått ner ytterligare 85% sen dess och idag handlas runt 2.50 kr och har dessutom slopat utdelningen helt, så på ett sätt är jag ändå glad att jag hoppade av i tid och inte suttit kvar hela vägen ner till under 3 kr, som vissa gjort. Min förlust i MQ blev drygt 50 000 kr, om jag minns rätt. Hade jag inte sålt mina 230 000 kr jag hade kvar i MQ på slutet hade de idag varit värda knappt 30 000 kr.

Båda nedgångarna i HM och MQ gjorde att min portfölj presterade så uselt som ni såg i bilden ovan och i och med att jag köpte konstant i nedgången blev de två mina överlägset största innehav och när dina två överlägset största innehav presterar så dåligt, påverkar det portföljen dåligt. Jag fick uppleva klyschan att "inte fånga den fallande kniven", vilket kan göra väldigt ont. Å andra sidan har jag gjort många av mina bästa affärer när jag handlat aktier vid nedgångar, men det gäller att ha en bra bild över varför aktien faller. Ibland är det motiverat (som HM och MQ i detta fall), medan det ibland är generella nedgångar på börsen eller överreaktioner i enskilda aktier och då kan fina köplägen uppstå.

Efter det här tog jag mig en ordentlig funderare på vilka innehav jag vill ha i min portfölj, hur stora nedgångar jag kan vara okej med i en enskild aktie, hur stor riskspridning jag vill ha i min portfölj och hur jag hanterar när ett bolags vinster minskar, med mera. Det kanske jag skriver mer om, i ett annat inlägg. Det gäller inte bara att ha aktier som presterar för att lyckas på börsen, du kommer nämligen förr eller senare ha en eller flera aktier som går nedåt och hur du gör för att minimera dina förluster är också en stor del i din framgång. Från att ha underpresterat SIXRX med 10 procentenheter under denna perioden har jag efter att jag gjort med av med HM och MQ överpresterat SIXRX med 10 procentenheter. På återhörande!


1 kommentar:

  1. Jag köpte mina första aktier när jag fortfarande gick i skolan... 1997 blev jag rekommenderad att satsa lite pengar i bla HM. Så köpte för nästan tiotusen. Tror dom låg strax över 30kr st då. �� Sen har dom legat där i alla år och "dammat"...tills jag mååååånga år senare började intressera mig rejält för det det här med att investera i aktier/fonder. Så är glad att jag har kvar mina "gamla hm", helt klart de som gått bäst för mej hittills. ������

    SvaraRadera