måndag 22 april 2019

Portföljen april, 2019.

Dags att redovisa portföljen för april 2019. Detta görs en vecka tidigare än planerat, då jag är i Spanien resten av månaden och en bit in i maj och njuter av lite sol och värme.

Vad har då hänt sen sist? En del i alla fall, både på det privata planet och i portföljen. Jag har fått nytt jobb, vilket innebär flytt till sommaren. Flytten innebär att jag kommer närmare vänner och min familj, vilket blir otroligt skönt för mitt sociala liv och tanken är att min sambo flyttar med mig, så fort hon också hittat ett nytt jobb i närheten. Det innebär också att det blir lite omständligt och att vi kanske måste ha dubbla boenden så länge min sambo är kvar på sitt gamla jobb, vilket såklart blir dyrare under den tiden. Dessutom har jag fått gå ner i lön, jag kommer flytta till en kommun med högre skatt och jag kommer få börja pendla till jobbet (vilket innebär att jag kommer skaffa en bil, något jag levt utan de senaste åren), så på det ekonomiska planet är det en klar försämring mot nuläget, men det är värt i utbyte mot att bo nära mina närmsta vänner och min familj.

Ni kanske inte är här för att läsa om mitt privatliv och det är förstås inte heller syftet med bloggen, men jag ville mest lyfta det för att det får såklart konsekvenser för portföljen och jag kommer inte ha möjlighet att investera särskilt mycket pengar de kommande månaderna och måste eventuellt för första gången börja plocka ut utdelningarna, istället för att återinvestera dom. Det är en balansgång i livet och jag har gjort ett antal hundår nu, där jag jobbat mycket och framförallt sparat mycket och nu kommer jag att skära ner en del på sparandet och öka upp på kostnadssidan.

I alla fall, portföljens värde är 1 763 390 kr minus lånade pengar (328 217 kr) = 1 436 231 kr











Portföljen har fortsatt rulla på bra och är på 4.7% sen jag uppdaterade förra månaden och vi har ett nytt all time high i portföljen för fjärde månaden i rad. Portföljen är upp 24.7% för i år och sen förra uppdateringen har följande utdelningar trillat in:

Axfood 2779 kr
Castellum 1327 kr
SEB 3997 kr
Skanska 4842 kr
Cloetta 4220 kr
NCC 1348 kr
Creades 5866 kr

Sen har jag ett gäng utdelningar som trillar in under maj, sen är vårens utdelningar över och vi tar uppehåll till hösten igen. Jag nådde i början på april 100 000 kr i totala utdelningar sen jag började med utdelningsaktier 2015 och det är nu jag börjar märka av snöbollseffekten på min portfölj, för jag räknar nämligen att nå 200 000 kr i totala utdelningar redan i maj nästa år och 300 000 kr i totala utdelningar maj 2021.

När det gäller portföljen, så har jag bytt ut SEB C mot SEB A. Det var en tabbe av mig från början där jag inte kollade upp tillräckligt nog att A aktien dels var mycket billigare och att det är betydligt fler A aktier och högre omsättning. Så dels bytte jag ut alla C aktier mot A aktier och sen handlade jag mer SEB aktier när sjönk i samband med att den handlades utan utdelning.

Sen har jag tagit in Avanza i portföljen, som jag skrev om på min Facebook. Jag äger ju Avanza indirekt via Creades, men Avanza sjönk orimligt mycket i samband med delår 1, anser jag. Både VD och styrelseordförande köpte aktier och jag passade på att göra likadant. Jag gillar verkligen Avanza och deras företagskultur och tror att de på lång sikt kan utmana storbankerna, speciellt nu när de gett sig in på bolånemarknaden och ökar sin utlåning där. Avanza handlas till ett P/E-tal på drygt 32, vilket är dyrt och Avanzas vinsttillväxt har avstannat lite på sistone, men jag tror på Avanza långsiktigt och hoppas att jag kan köpa på mig lite fler aktier under 80 kr. Det blir kanske lite mycket bank med både SEB, Resurs och Avanza, samtidigt har de olika nischer inom banksektorn och det är ganska små innehav för min del, så jag ser inte det som ett problem.

Till sist vill jag säga att det är jättekul när ni hör av er med meddelanden på Facebook, både positiva kommentarer och frågor är kul att få, så fortsätt med det. Om ni inte redan gör det, så in på Facebook och följ min sida där, jag uppdaterar ganska regelbundet med nyheter och annat: Utdelningsjägaren

Är du inte med i Facebookgruppen aktier, sparande och privatekonomi, så gå med här:
Aktier, sparande och privatekonomi

På återhörande i maj månad, nu åker jag till Spanien! God avkastning på er.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Utdelningsjägaren!

    Tack för superbra inlägg, och jag är mycket imponerad av hur långt du har kommit. Jag har en fråga om lånade pengar och investeringar: Vad får dig att ”våga” ta lån i dessa sammanhang? Har du någon checklista/några krav på dig själv när du gör detta? Allmäna råd?

    Mvh Sparalugnt

    www.sparalugnt.blogspot.com

    PS Jag raderade tidigare inlägg pga felskrivning. DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Förlåt för sent svar, varit på semester och haft dålig koll på bloggen. Det som får mig att våga ta lån är i första hand att jag har goda marginaler i min privatekonomi och dessutom ganska goda marginaler på mitt lån. Jag kan i dagsläget låna upp till 350k till 0.99% ränta och 700k till 1.75% ränta. Att vara belånad kan ge en riktigt bra hävstång på portföljen och jag brukar i första hand låna pengar till att köpa aktier vid större dippar, men det är även en bra metod för att boosta portföljen. Utdelningarna på aktierna täcker ju räntan och dessutom får du göra ränteavdrag på de lånade pengarna. Jag brukar säga att man kan låna pengar till aktier när man hållit på några år och vet vad man sysslar med och har goda marginaler i sin ekonomi och till en början bör man inte låna mer än 5-10%. Jag har som mest varit uppe i 25%, men har under de senaste två åren legat mellan 15-20% och varit ganska bekväm med det. Jag har för egen del tänkt att inte ha större belåning än att jag kan betala tillbaka hela summan på två år, om det skulle behövas.

      Radera
  3. Bra blogg. Kommer följas med glädje! :)

    SvaraRadera