söndag 14 april 2019

Köpa mer Axfood?

Idag tänkte jag att jag skulle kika lite närmare på en enskild aktie.

Ett av mina mindre innehav i portföljen är Axfood. Jag skulle vilja ha mer aktier i Axfood, då jag gillar bolaget, men jag tycker aktien är alldeles för dyr och har varit det, ganska länge. Den står idag i 173,90 kr och senast jag köpte fler aktier var runt 151 kr. På plussidan för Axfood är en helt okej avkastning strax över 4% och att bolaget verkar i en bransch som inte är särskilt känslig för konjukturen. Axfood driver, som ni säkert känner till, Willys och Hemköp och har drygt 260 butiker runtom i landet och de har också grossistförsäljning runtom i landet. Kunderna kommer att handla hos Axfood oavsett hög- eller lågkonjuktur och butiker inom dagligvaror har inte alls drabbats på samma sätt som detaljhandeln när det gäller minskad lönsamhet i butiker och ökad konkurrens online. Axfood är dock i framkant och jobbar med flera olika onlinelösningar vad det gäller matbeställingar, vilket känns positivt.

När jag säger att bolaget är dyrt, vad menar jag då? P/E-talet (börsvärde delat med vinst per aktie) är 23.5. För er som är lite nya på detta finns det en del att läsa om P/E-tal, men ju högre desto större förväntningar på tillväxt har man och tvärtom. Nån sorts normal värdering på bolagen på Stockholmsbörsen ligger mellan 10-25, vill jag påstå. Sen finns det undantag som Amazon i USA, som haft ett P/E-tal på 295, vilket är ganska galet, men inte orimligt. Ett bolag som Amazon som växer i den takten de gjort och ständigt återinvesterar alla pengar de tjänar (och därmed oftast inte gör någon vinst) för att växa kommer ha ett högt P/E-tal och om jag ska ta ett motsatt exempel kan man titta på Kappahl i Sverige, som har ett P/E-tal på 7.3 och där förväntar man sig alltså i princip ingen tillväxt eller kanske till och med att vinsterna ska gå neråt.

Nåväl, åter till Axfood. Med ett P/E-tal på 23.5 borde man förvänta sig en ordentlig vinsttillväxt i Axfood, för att stämma överens med värderingen av aktien. Tittar man på de prognoser som finns på Axfoods omsättning, resultat och utdelning för de kommande åren, så står de i princip stilla. Vinsten per aktie 2018 låg 7.4 kr och mellan 2019-2021 förväntas den ligga runt 7.5 kr-7.7 kr. Man förväntar sig alltså ingen större tillväxt. En del större investeringar kommer dock göras kommande åren, bland annat i ett nytt logistikcenter i Stockholm som kommer att kosta någonstans mellan 400-600 miljoner om året, de kommande fyra åren, tillsammans med investeringar i onlinehandeln så är det tveksamt om det kommer finnas pengar till några utdelningshöjningar kommande år.

På lång sikt kommer förhoppningsvis investeringarna bära frukt och ge positiva resultat. Att aktien värderas så pass högt tror jag är att många ser aktien som ett säkert kort, gällande utdelningar och okänslighet för konjukturen, därför är det många som väljer att behålla Axfood över tid i sin portfölj. Jag kommer dock inte köpa fler om det inte är så att vinsttillväxten ökar mer än väntat det kommande året, eller om kursen sjunker ner, runt 150 kr har jag som köpvärt för Axfood i dagsläget, för min egen del. Någon större uppsida i aktien har jag svårt att se i dagsläget.

Här ser ni mina köp i Axfood de senaste åren (tydligen gjorde jag en snabb "köp och sälj" i slutet på 2016, som jag knappt minns själv). På återhörande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar