lördag 30 mars 2019

Två år!

Hej! Nu går vi in i april månad strax och då kommer min blogg att fira två år! Hur såg då portföljen ut för två år sen, när jag gjorde mitt första inlägg? Jo, som nedan.















Värdet var 619 147 kr minus lånade pengar (41 100 kr) =  578 047 kr, så visst händer det en del i portföljen om man är långsiktig och investerar regelbundet.

Jag är väldigt glad att jag lyckats sälja av en del innehav i portföljen sen dess. Både Nordea, MQ, HM och Byggmax är innehav jag hade då som presterat uselt sen dess, som jag är glad att jag gjorde mig av med. Nordea sålde jag med fin vinst och Byggmax med en liten vinst, medan jag i MQ och HM fick bita i det sura äpplet och sälja med ganska stora förluster. Båda aktierna, men framförallt MQ, har fortsatt sin nedgång även efter jag sålde, så jag är ändå glad över det och en nyckel till framgång i sin portfölj är ändå att minimera förlusterna. Du kommer alltid under resans väg köpa någon eller några aktier som inte utvecklas som du trodde och då gäller det att hålla förlusterna så små det går. En annan likhet mellan MQ, HM och Byggmax som jag sålt och som presterat dåligt är att de har merparten av sin försäljning i butiker. Jag har det senaste året undvikt alla form av bolag som har majoriteten av sin försäljning i butiker, då butiksdöden skördar fler och fler offer och de har haft svårt att komplettera med onlineförsäljning för att täcka de tappade intäkterna i butikerna.

Som ni ser är det också ett gäng innehav jag hade då, som finns kvar idag (Kinnevik, Investor, Latour, Tele2) och som är en stabil grund i min portfölj och har funnits där sen 2016. 


Bloggen har också utvecklats en del sen dess och så jag har haft 235 000 besök på bloggen på två år och blivit en av Sveriges största bloggar om aktier och sparande. Det brukar ligga runt 150-200 besök per dag och de dagar jag uppdaterar och redovisar portföljen brukar det kunna ligga mellan 3000-5000 besökare.















Så stort tack till alla läsare och hoppas ni fortsätter hänga med, resan lär fortsätta ett antal år till. 

3 kommentarer:

  1. Kul att se att ditt jobb lönar sig! Jag har förstått att du ser en stor uppsida i Resurs, men är det inte riskabelt i dessa dagar när bankerna är så svajiga på börsen?

    SvaraRadera
  2. Både ja och nej, vill påstå att det inte är lika stor risk i Resurs som i storbankerna för tillfället, så det känns ganska tryggt ändå. Låg värdering och bra utdelning.

    SvaraRadera
  3. Skriv ett inlägg och analysera ett av dina bolag lite närmare. Aldrig sett dig nämna något om P/E P/S EBitda osv. Det enda nyckeltalet du har nämt är DA. Vad är låg värdering förd dig?

    SvaraRadera