lördag 23 mars 2019

Redovisning portföljen mars 2019

Dags att uppdatera portföljen för mars 2019! Egentligen skulle jag göra det nästa helg, men tror inte jag kommer att hinna det, så det får bli en helg tidigare. Den största positiva nyheten sen förra uppdateringen är budet på Acando som kommit, vilket fick kursen att rusa 44% på en dag och ledde till att jag sålde hela mitt innehav. Det roliga är att jag hela tiden trott på Acando och tyckt aktien varit undervärderad och så här ser min köphistorik ut, senaste året:















Någon enstaka sälj också, men det kan vara att jag under en dag köpt ett mindre antal aktier på 28 kr och sen sålt på 29 kr under samma dag. Så Acando blev en lyckad affär och jag har fortfarande kvar en annan IT-konsult, eWork, i portföljen och som jag tror ska kunna växa också.

I och med försäljningen i Acando fick jag loss en del pengar där merparten gick till att få ner min belåning, vilket behövdes. Jag betalar nu bara 0.99% i ränta på mitt lån till Avanza och de här villkoren har jag med min portfölj för tillfället:













Jag kommer försöka hålla belåningen på en nivå som gör att jag inte behöver betala mer än 0.99% i ränta, vilket är otroligt förmånligt.

För pengarna jag fick loss från Acando köpte jag också en post i Resurs bank. Ett bolag som presterat ganska bra siffror och växt från år till år och kvartal till kvartal, utan att aktiekuresen riktigt hängt med, så jag tror att det finns en bra uppsida där och dessutom kryddat med en bra utdelning. Utöver det har jag även fyllt på mitt innehav i SEB lite grann och nedan kommer hur portföljen ser ut och idag. 

Portföljens värde är 1 653 427 kr minus lånade pengar (311 463 kr) = 1 343 042 kr










Det är drygt 100 000 kr mer än vid uppdateringen förra månaden nytt all time high i portföljen. Axfood och Castellum handlas utan utdelning nu och den utdelningen trillar in på torsdag nästa vecka. Jag är lite avvaktande i mina köp just nu, men kommer så småningom att fylla på mer i Resurs, SEB och eventuellt Cloetta. Det finns flera andra av mina innehav jag skulle vilja fylla på också, framförallt Castellum och Axfood, men jag anser att de handlas aningen för dyrt nu, så jag avvaktar och ser om kurserna kan komma ner lite.

De kommande 2.5 månaderna är årets trevligaste, när alla utdelningar börjar trilla in. Jag återkommer med om jag återinvesterar mina utdelningar i mina innehav eller om de eventuellt går åt till att betala ner mitt lån ännu mer.

Till sist vill jag som vanligt göra reklam för min Facebook-sida, där jag uppdaterar regelbundet. In och gilla på Utdelningsjägaren

Eller gå med i Facebookgruppen Aktier, sparande och privatekonomi

På återhörande!

4 kommentarer:

  1. Inspirerande läsning och kul det gick så bra med Accando för dig.

    SvaraRadera
  2. Kul läsning. Skönt att hitta någon som ligger på ungefär samma nivå har själv 1 560 000 i portföljen idag. Ath för några dagar sedan på 1 573 000. Ska in och läsa bakåt i inläggen nu. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imponerande! Får se om jag lyckas komma ikapp någon gång.. :)

      Radera