måndag 15 januari 2018

Börsveckan.

Häromdagen släppte tidningen Börsveckan sin utdelningsportfölj för 2018. Den har sett över alla år som tidningen funnits presterat ungefär dubbelt så bra som index. I regel tar de in bolag i portföljen som de tycker är lågt värderade, har en utdelning på minst 4% och där de tror att bolaget kan prestera ökande vinster. I år hamnade följande bolag i deras portfölj med följande inköpspris:






Jag tänkte att jag ger den en chans i år och utav de tio bolagen som listas så har jag redan Swedbank i min portfölj, medan jag haft Betsson och Nobina tidigare i portföljen, så jag köpte in mig i övriga bolag, dvs:

Oriflame, Acando, Nobia, Diös, Byggpartner, eWork och och Axfood och tänker att jag testar ett år och ser hur väl de bolagen presterar och utvärderar efter ett år. Problemet när Börsveckan släpper sina köpråd är att det är väldigt många som ska köpa in sig i dessa bolagen och kursen steg mellan 1-3% i de flesta bolagen de har i sin utdelningsportfölj idag och därför lyckas man som småsparare sällan köpa in sig på lika lågt inköpspris som de gör. Det ska bli intressant att se vad denna portfölj presterar och jag köpte mindre poster i alla bolag (jag har inga stora pengar att handla för, utan handlade genom superlånet).

På återhörande och god avkastning på er! Nästa gång redovisar jag portföljen för januari månad.



3 kommentarer:

  1. Hej Tim!
    Får jag fråga varför du valde att välja bort Nobina? Betsson kan jag förstå att man låter bli, men vad var motiveringen på Nobina?
    Mvh T.S

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Har du kvar alla bolag utom Betsson & Nobina? Hade varit spännande med en uppdatering med hur det gått efter ett halvår!? Var det köpvärda bolag då eller inte!?
    Mvh T. S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Är på semester nu så jag får räkna på det hemma. Jag har sålt Byggpartner, Nobia och Diös (sålt med vinst), men behållt Swedbank (hade den sen innan), Acando, eWork och Axfood och alla de har gått bra. Betsson och Nobina köpte jag aldrig. Men hur det gått beror på hur man räknar; börsveckan köpte in eWork på 106 kr medan jag snittat ner mig till 92 kr och då är jag plus på den aktien, men inte dom. Samma i Oriflame som jag köpt och sålt flera gånger och senast köpte in mig på 228 kr medan Börsveckan köpte på 360 kr.

      Så sammanfattningsvis har jag 5 av bolagen kvar i portföljen och sålt 3, men Oriflame har jag köpt och sålt 7 gånger. Alla bolag jag haft från Börsveckans portfölj är på plus eller att jag sålt de på plus, men har ingen exakt siffra på avkastningen.

      Radera