måndag 4 december 2017

Omplacering i portföljen.

Valde att sälja Byggmax förra veckan (liten vinst på drygt 1500 kr), med en viss oro för konkurrenssituationen inom bygghandeln och med samma situation som för klädesbutikerna, att handeln går mer och mer online. Jag kommer dock bevaka Byggmax och kan tänka mig gå in igen under 55 kr. Jag ville också ha loss lite pengar till andra köp och det blev som följande:

Jag fyllde på i Latour, Investor och Saltängen, köpte två nya bolag som jag tidigare haft i min portfölj, Betsson och Sweco, samt att jag köpte ett för mig nytt investmentbolag, Creades.

Creades är ett fint investmenbolag, som äger flera noterade och onoterade bolag (största innehavet är Avanza) de satsar mycket på bolag som drar nytta av digitalisering, vilket känns helt rätt i tiden. Sweco är också ett kvalitetsbolag, sist köpte jag aktien runt 150 kr och sålde på 203 kr med bra vinst och nu när kursen gått ner en hel del i år så tyckte jag att aktien var köpvärd. Lite oklart hur länge jag tänker behålla Sweco, kan mycket väl bli så att jag säljer av igen om den rör sig upp mot 200 kr.

Betsson är lite av en chanspost. Aktien har gått uselt i år och utdelningen ligger runt 8%. Betsson kommer jag inte att ha långsiktigt i portföljen, utan kommer att sälja av den om jag får tillfälle att göra vinst.

På återhörande och god avkastning på er!

4 kommentarer:

  1. Eftersom du belånar portföljen antar jag att du inte har några likvider mer än en personligt buffert för icke förutsebara utgifter (laga bilen osv). Lite riskabelt att vara så exponerad när vi har ATH på titt som tätt. Hur tänker du där?

    Själv har jag alltid lite likvida medel ligger om det skulle uppstå ett fint läge i någon aktie

    God fortsättning 2018

    SvaraRadera
  2. Hej! Du har helt rätt, jag har lite likvida medel som du säger, för oförutsedda avgifter. I övrigt är jag ganska all in på börsen, mest för att pengarna inte gör någon större nytta på sparkontot och det är så himla billigt att låna pengar nu. Utdelningen på aktierna är högre än räntan på lånet.

    Om börsen kraschar ordentligt så brukar det i regel pågå över 1-1.5 år och jag kommer under 2018 att betala av mer av mitt lån och bygga upp en större buffert. Sen betyder ju inte all time high att ett ras ska komma, nya rekord slås på börsen allt eftersom och nya nivåer passeras. Men visst, vi börjar närma oss 8 år av uppgång och jag kommer bli mer defensiv och skaffa mer likvida medel, samtidigt som jag kommer köpa lite då och då.

    SvaraRadera
  3. Hej tänk på att den onda spiralen i H&M kan bli värre om utdelningen inte kan hållas uppe. Snart har jag 6 månadslöner i utdelning. De ska bli skönt att varva ner i framtiden.

    Lycka till
    Magda (56år)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magda! Jo, det är såklart ett riskmoment med utdelningen. Jag tror dock att de kommer behålla den 2018 och även om de sänker den 1 krona så är den i dagsläget över 5%.

      Bra jobbat med dina utdelningar, hoppas komma dit så småningom jag med :)

      Radera