söndag 10 september 2017

Höjd skatt på ISK-konto.

Jag har ingen ambition att skriva massor om politik i min blogg, men ibland blir jag frustrerad och behöver skriva av mig. Nuvarande regering har redan höjt massor av skatter sen de tillträdde, bland annat är brytpunkten för när du får börja betala statlig skatt (50%) lägre nu och igår så meddelade regeringen att dom, efter krav från Vänsterpartiet, kommer höja skatten på kapitalsparande i ISK-konto.

En höjning med 0.25% låter kanske inte massiv, men jag stör mig dels på retoriken att "det kommer drabba de rikaste 10 procenten mest och där är det mest män". Den här skattehöjningen drabbar inte bara "de rikaste 10 procenten", den drabbar 1.9 miljoner svenskar som idag sparar pengar på ett ISK-konto. Regeringen lovade innan valet att vanliga Svenssons inte skulle drabbas av skattehöjningar.

För det andra har man fått folk att lämna fondkonton och pensionsförsäkringar och att istället spara i ISK och sen höjer man skatten på den. Då lurar man folk för i ena sekunden har man sagt att här ska du spara, det här är bra, sedan höjer man skatten.

För det tredje stör det mig att du straffas för att du sparar pengar. Du som är duktig och sköter din ekonomi och lägger undan pengar för till exempel framtida pension, ska alltså betala mer i skatt. Att du däremot får göra avdrag om du lånar pengar.... Ja, ni förstår mitt argument, den politiken som bedrivs är världsfrånvänd.

En liten ljusglimt i det hela är att Alliansen direkt gick ut och sa att den här skattehöjningen försvinner direkt om de vinner valet. Regeringen har även lyckats få Nordea att flytta sitt huvudkontor till Finland, vilket innebär massor av uteblivna skatteintäkter från Nordea. På ett sätt förstår jag många blir upprörda över att Nordea flyttar och att man byter bank, men å andra sidan, om du själv driver företag och bedömer att förutsättningarna är bättre någon annanstans än i Sverige och regeringen här inte ger de bästa förutsättningarna för företagande, skulle inte du också flytta huvudkontoret?

Min förhoppning är att nuvarande regering försvinner nästa år, speciellt med tanke på att de samarbetar med Vänsterpartiet och de får inflytande på budgeten. Då vet vi att vi får en politik där det lönar sig mindre att jobba, investera och driva företag.

2 kommentarer:

  1. Alliansen kommer inte vinna valet. Finns ingen allians. Lööf positionerar sig för att regera med S. Hade man velat hade man kunnat rösta ner förslaget då SD var emot redan första höjningen av ISK skatten. Det blir S regering kommande 5 år, Ulla har sagt att det ska höjas mer, ISK skatten alltså, så istället bör man fundera på att byta till VP eller parera med lån.

    SvaraRadera
  2. Hur fick jag en lån av brittiska ROLAND

    Jag är Bryan Roland med namn, jag vill använda det här mediet för att varna alla lånesökare att vara mycket försiktig eftersom det finns bluff överallt, några månader sedan var jag ekonomiskt ansträngd och på grund av min desperation blev jag bluffad av flera online långivare.

    Jag hade nästan förlorat hoppet tills en vän av mig hänvisade mig till en mycket pålitlig långivare som heter Stephen Williams (en gudfruktig man) som lånar mig ett lån på 145 000 dollar under 72 arbetstimmar utan stress. Jag förklarar för företaget via post och allt de sa till mig var att gråta inte mer för att jag kommer att få mitt lån från detta företag och jag har också gjort rätt val att kontakta dem, jag fyllde i ansökningsblanketten och fortsatte med allt som begärdes av mig och till min chock fick jag lånet.

    Om du behöver någon form av lån, kontakta honom nu via: stephenswillsloan@gmail.com

    Jag använder detta medium för att varna alla lånesökare på grund av helvetet passerade jag i händerna på de bedrägliga långivarna.

    Tack, du STEPHEN WILLS Låntjänst för din hjälp.

    SvaraRadera